Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Brokolice

Brokolice je velmi oblíbeným druhem košťálové zeleniny. Za pravlast brokolice je označován Apeninský poloostrov, kde byla před 2000 lety vyšlechtěna z divokého zelí. Do světa se začala výrazněji šířit až na počátku 20. století. Do jídelníčku českého strávníka však trvale pronikla až v posledních 10-15 letech.

Brokolice (lat. Brassica oleracea) náleží do čeledi brukvovitých. Pěstuje se pro zdužnatělé květenství tmavě zelené, zelenomodré až nafialovělé barvy. Ročně se nejvíce brokolice vypěstuje v Číně, v Indii a v USA.

Brokolice patří mezi velmi hodnotné druhy zeleniny. Z nutričního hlediska si na ní nejvíce ceníme vysokého obsahu vitamínu C (90 mg/100 g), dále β-karotenu a další karotenoidůluteinu a zeaxantinu, které vykazují silné antioxidační účinky. Z vitamínů přítomných v brokolici stojí za zmínku také kyselina listová, vitamín E a K. Minerálním látkám vévodí draslík, dalšími jsou fosfor, vápník, hořčík, síra. Reprezentanty stopových prvků jsou železo    a zinek. Podobně jako jiné druhy zeleniny, je také brokolice výborným zdrojem vlákniny. Ve 100 gramech brokolice se nachází 2,5-3 gramy nerozpustné a rozpustné vlákniny.

Svým složením – přítomností vlákniny, antioxidačně působících vitamínů a dalších fytonutrientů, působí brokolice ochranně proti vzniku nádorových onemocnění a kardiovaskulárních chorob. Rostlinné sloučeniny přítomné v brokolici vykazují rovněž baktericidní účinky. Vláknina vhodně podporuje peristaltiku střev – působí proti zácpě. Vyšší množství vlákniny však zhoršuje stravitelnost brokolice a způsobuje u některých jedinců nadýmání a flatulenci. Největší množství vlákniny se nachází ve stoncích. Komu brokolice z výše zmíněných důvodů „nesedí“, měl by se omezit pouze na konzumaci brokolicových hlaviček.

Brokolici nakupujte co nejčerstvější - bez žlutavého či načervenalého odstínu. V chladničce vydrží bez problémů 2-3 dny. Možností kulinárního zpracování brokolice je celá řada. Brokolici lze konzumovat i za syrova (v této podobě si ponechá maximum vitamínu C). Šetrnou úpravou je krátké podušení či ohřátí v páře. Růžičky brokolice se přidávají do zeleninových salátů a polévek, využíváme je jako přílohu k masům a rybám. Brokolice je výborná pro zapékání – s těstovinami, rýží, bramborami, se sýrem, vejcem, šunkou. Stejně jako jiné druhy košťálové zeleniny se také brokolice může konzervovat pomocí mléčného kvašení. Oblíbeným způsobem úpravy brokolice je smažení. Z chuťového hlediska je to možná jedna z nejatraktivnějších forem úpravy brokolice, z pohledu nutričního – vyšší energetická hodnota, přítomnost oxidovaných forem nenasycených mastných kyselin, však stojí až na místě posledním.