Sport a vegetariánství část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část I.

Pro zachování plného zdraví, pro podporu fyzické a psychické výkonnosti je nezbytné poskytnout tělu všechny nepostradatelné živiny. Velkou výhodnou člověka je, že dokáže přijímat potřebné látky z nejrůznějších zdrojů. Umíme zužitkovávat potraviny jak rostlinného, tak živočišného původu. Pro zabezpečení optimálního nutričního stavu nejsme odkázání jen na určitý omezený okruh potravin, jako je tomu u jiných živočišných druhů. Tato schopnost zřejmě umožnila našim předkům přežít v dávných časech všechna nepříznivá období klimatických zvratů, přírodních katastrof, válek a hladomorů.

čtěte více »

 

Omega 3 mastné kyseliny

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Omega 3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležitým nutrientem v lidské výživě. V našem organismu zastávají celou řadu funkcí. Přináší také významnou ochranu před vznikem mnohých metabolických onemocnění.

čtěte více »

 

Džemy a marmelády

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Džemy a marmelády

Mezi tradiční způsoby zpracování ovoce patří výroba džemů a marmelád. Čerstvé vyzrálé ovoce se lisováním, vařením, zahuštěním pektinem a cukrem přivede do rosolovité konzistence.

čtěte více »

 

Výživa v průběhu půlmaratonu

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Výživa v průběhu půlmaratonu

Jako úvod k tomuto textu bych doporučil přečíst si článek „Nutriční příprava před půlmaratonem“. V článku je popsána nezbytnost doplnění energetických zásob, tekutin a elektrolytů před samotným závodem.

čtěte více »

 

Nutriční příprava na půlmaraton část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Nutriční příprava na půlmaraton část II.

Uběhnutí vzdálenosti 21,1 km je bezesporu hodnotný sportovní výkon. Špičkoví vytrvalci afrického původu dokážou tuto vzdálenost zdolat za 60-65 minut. Naši nejlepší závodníci mužského pohlaví běhají půlku maratonské trati za 70-75 min, ženy za 80-85 minut. Řeč je o běžecké špičce. Na startu městských půlmaratónů se však nachází daleko více jedinců, jejichž cíle pro půlmaratón leží na úrovni 1:30-2:00 hod. Především těmto rekreačním běžcům je určen následující text, který přináší základní doporučení ke stravování před závodem.

čtěte více »

 

Nutriční příprava na půlmaraton část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Nutriční příprava na půlmaraton část I.

Uběhnutí vzdálenosti 21,1 km je bezesporu hodnotný sportovní výkon. Špičkoví vytrvalci afrického původu dokážou tuto vzdálenost zdolat za 60-65 minut. Naši nejlepší závodníci mužského pohlaví běhají půlku maratonské trati za 70-75 min, ženy za 80-85 minut. Řeč je o běžecké špičce. Na startu městských půlmaratónů se však nachází daleko více jedinců, jejichž cíle pro půlmaratón leží na úrovni 1:30-2:00 hod. Především těmto rekreačním běžcům je určen následující text, který přináší základní doporučení ke stravování před závodem.

čtěte více »

 

Energetické drinky část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny  |  Doplňky stravy
image for Energetické drinky část II.

Spotřeba energetických nápojů a stimulantů ve formě potravinových doplňků zaznamenává v posledních letech stálý růst. Mezi nejčastější konzumenty energetických nápojů patří teenageři, studenti, manažeři a sportovci. Atraktivní až sugestivní pojmenování těchto přípravků v nás vyvolávají touhu vyzkoušet je a využit jejich účinků především v obdobích výrazného fyzického i duševního vypětí. Jsou však proklamace výrobců opodstatněné? Jaký je mechanismus účinku „nakopnutí“? Které látky jsou odpovědny za stimulační účinky? Jsou energetické drinky bezpečné? Nemá jejich dlouhodobé užívání vedlejší účinky či škodlivý vliv na zdraví?

čtěte více »

 

Energetické drinky část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny  |  Doplňky stravy
image for Energetické drinky část I.

Spotřeba energetických nápojů a stimulantů ve formě potravinových doplňků zaznamenává v posledních letech stálý růst. Mezi nejčastější konzumenty energetických nápojů patří teenageři, studenti, manažeři a sportovci. Atraktivní až sugestivní pojmenování těchto přípravků v nás vyvolávají touhu vyzkoušet je a využit jejich účinků především v obdobích výrazného fyzického i duševního vypětí. Jsou však proklamace výrobců opodstatněné? Jaký je mechanismus účinku „nakopnutí“? Které látky jsou odpovědny za stimulační účinky? Jsou energetické drinky bezpečné? Nemá jejich dlouhodobé užívání vedlejší účinky či škodlivý vliv na zdraví?

čtěte více »

 

Ořechy

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Ořechy

Ořechy a semena rostlin považujeme za jedny z nejstarších potravinových zdrojů člověka. Již před 750 000 lety předchůdci moderního člověka organizovaně ořechy sbírali a konzumovali. Ořechy patří do skupiny skořápkového ovoce. Mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější druhy patří vlašské ořechy, lískové ořechy, jedlé kaštany, burské oříšky, mandle, piniové oříšky, pistácie, pekanové ořechy, kešu oříšky, ořechy makadam, para ořechy, kokosový ořech.

čtěte více »

 

Vitamín E

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vitamín E

Objev vitamínu E spadá do období počátku 20. let 20. století. Pojmenován byl jako tokoferol. Tento název si vysloužil díky svým pozitivním účinkům na reprodukci zvířat (řecké „tokos“ znamená porod a „phero“ porodit). V potravinách se nachází 8 forem vitamínu E: alfa-, beta-, gama-, delta- tokoferol a alfa-, beta-, gama- a delta- tokotrienol. Nejčastější formou je alfa-  a delta tokoferol, přičemž biologicky nejaktivnější ze všech je alfa tokoferol. Tokoferoly a tokotrienoly patří do skupiny v tucích rozpustných vitamínů. K tomu, aby se mohl vit E vstřebat a v lidském těle zužitkovat je třeba přítomnosti tuků.

čtěte více »

 

Vápník

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vápník

Vápník je nejhojněji zastoupenou minerální látkou v lidském organismu. Tvoří 1,5-2 % tělesné hmotnosti dospělého člověka, což v absolutních hodinách představuje 800-1400 g vápníku.  99 % veškerého vápníku je uloženo v kostech a zubech, zbývající 1 % se nachází v ostatních buňkách a v krevním oběhu.

čtěte více »

 

Tvaroh

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Tvaroh

Srážením mléčné bílkoviny kaseinu vzniká výrobek s hrudkovitou konzistencí – tvaroh. V našich krajinách se nejčastěji připravuje z mléka kravského a kozího. Ve výživě člověka se tvaroh uplatňuje především jako významný zdroj bílkovin a vápníku.

čtěte více »

 

Energetické gely část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Energetické gely část II.

Spotřeba energie v průběhu fyzického výkonu několikanásobně převyšuje úroveň klidového energetického výdeje. Trvá-li sportovní aktivita déle než 90 minut, je třeba tělu zajistit dodatečný přísun energie formou iontových nápojů a traťovek. Bez včasné dodávky kalorií z vnějšku, dochází po 2 hodinách intenzivní svalové práce k výraznému vyčerpání pohotovostních energetických zásob s následkem poklesu tělesného výkonu.

čtěte více »

 

Energetické gely část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Energetické gely část I.

Spotřeba energie v průběhu fyzického výkonu několikanásobně převyšuje úroveň klidového energetického výdeje. Trvá-li sportovní aktivita déle než 90 minut, je třeba tělu zajistit dodatečný přísun energie formou iontových nápojů a traťovek. Bez včasné dodávky kalorií z vnějšku, dochází po 2 hodinách intenzivní svalové práce k výraznému vyčerpání pohotovostních energetických zásob s následkem poklesu tělesného výkonu.

čtěte více »

 

Stravovací průšvihy v cyklistice

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Stravovací průšvihy v cyklistice

Strava sehrává v životě cyklisty bezesporu velmi důležitou úlohu. Vedle genetických dispozic, úrovně trénovanosti a kvality regenerace jsou stravovací zvyklosti dalším faktorem ovlivňujícím sportovní výkon. Teprve při dokonalé souhře výše zmiňovaných činitelů můžeme očekávat nejlepší výsledky. Mnozí rekreační, ale i výkonnostní cyklisté nevěnují svému jídelníčku dostatečnou pozornost a zbytečně se tak okrádají o možnost dalšího výkonnostního růstu. V následujícím textu naleznete výčet těch nejdůležitějších stravovacích prohřešků.

čtěte více »

 

Králičí maso

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Králičí maso

O době a místu domestikace králíků nejsou k dispozici žádné přesné údaje. S největší pravděpodobností předkem dnešního králíka domácího byl králík divoký obývající Pyrenejský poloostrov. Můžeme se domnívat, že lidé začali organizovaně chovat králíky již před mnoha staletími. Do České republiky se chov králíků dostal až na počátku 20. století. Postupně se podařilo vyšlechtit masná plemena králíků, která velmi rychle rostou a dosahují výtečné kvality masa.

 

čtěte více »

 

Redukční jídelníček sportovců část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Redukční jídelníček sportovců část II.

Přestože úloha pohybu při redukci nadváhy je nezastupitelná, musíme do jisté míry také upravit druhou stranu energetické rovnice – energetický příjem, s ním spojený jídelníček a celkové stravovací zvyklosti. V následujících odstavcích popíšeme hlavní zásady redukčního jídelníčku u rekreačních sportovců. Složení stravy je třeba modifikovat citlivě. Tak, aby nedošlo k poklesu fyzické výkonnosti a k nedostatečné výživě organismu.

čtěte více »

 

Redukční jídelníček sportovců část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Redukční jídelníček sportovců část I.

Pravidelně běháte, jezdíte na kole, cvičíte, udržujete se v dobré kondici a vaše celková tělesná hmotnosti či tukové zásoby stále neodpovídají vašim požadavkům? Věřte, že nejste sami. Zvýšeným množstvím tělesného tuku trpí více než 50% dospělé populace České republiky. Příčinou tohoto neutěšeného stavu je především životní styl charakterizovaný nízkou pohybovou zátěží a relativně vysokým energetickým příjmem.

čtěte více »

 

Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »

 

Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »