Králičí maso

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Králičí maso

O době a místu domestikace králíků nejsou k dispozici žádné přesné údaje. S největší pravděpodobností předkem dnešního králíka domácího byl králík divoký obývající Pyrenejský poloostrov. Můžeme se domnívat, že lidé začali organizovaně chovat králíky již před mnoha staletími. Do České republiky se chov králíků dostal až na počátku 20. století. Postupně se podařilo vyšlechtit masná plemena králíků, která velmi rychle rostou a dosahují výtečné kvality masa.

 

čtěte více »

 

Redukční jídelníček sportovců část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Redukční jídelníček sportovců část II.

Přestože úloha pohybu při redukci nadváhy je nezastupitelná, musíme do jisté míry také upravit druhou stranu energetické rovnice – energetický příjem, s ním spojený jídelníček a celkové stravovací zvyklosti. V následujících odstavcích popíšeme hlavní zásady redukčního jídelníčku u rekreačních sportovců. Složení stravy je třeba modifikovat citlivě. Tak, aby nedošlo k poklesu fyzické výkonnosti a k nedostatečné výživě organismu.

čtěte více »

 

Redukční jídelníček sportovců část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Redukční jídelníček sportovců část I.

Pravidelně běháte, jezdíte na kole, cvičíte, udržujete se v dobré kondici a vaše celková tělesná hmotnosti či tukové zásoby stále neodpovídají vašim požadavkům? Věřte, že nejste sami. Zvýšeným množstvím tělesného tuku trpí více než 50% dospělé populace České republiky. Příčinou tohoto neutěšeného stavu je především životní styl charakterizovaný nízkou pohybovou zátěží a relativně vysokým energetickým příjmem.

čtěte více »

 

Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »

 

Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »

 

Cyklistika a stárnutí

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Onemocnění dnešní doby
image for Cyklistika a stárnutí

Ať se nám to libí nebo ne, života člověka, stejně jako všech ostatních živých tvorů, není nekonečný. Přírodní zákonitosti jsou nesmlouvavé a každý z nás svoji pouť na tomto světě jednoho dne ukončí. Než se tak stane, pocítíme na svém těle (i duši) neodvratný proces stárnutí. Jak rychle stárneme je z velké míry diktováno naším vnitřním genetickým naprogramováním. Dědičně získané predispozice k rychlosti stárnutí do dnešních dnů nedokážeme nijak ovlivnit.

čtěte více »

 

Krevní skupiny a strava část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Krevní skupiny a strava část II.

Na to, jak bychom se měli nejlépe stravovat, které potraviny našemu tělu nejvíce svědčí a kterým bychom se měli naopak vyhýbat, panují rozdílné názory. Existuje mnoho výživových směrů, které zaručují „ten nejoptimálnější“ stravovací přístup.

čtěte více »

 

Krevní skupiny a strava část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Krevní skupiny a strava část I.

Na to, jak bychom se měli nejlépe stravovat, které potraviny našemu tělu nejvíce svědčí a kterým bychom se měli naopak vyhýbat, panují rozdílné názory. Existuje mnoho výživových směrů, které zaručují „ten nejoptimálnější“ stravovací přístup.

čtěte více »

 

Probiotika

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Potraviny  |  Doplňky stravy
image for Probiotika

Trávicí trakt člověka je osídlen miliardami živých mikroorganismů. Velká skupina z nich působí na organismus pozitivně, u jiných zaznamenáváme účinky negativní. Bakteriální mikroflóra se v průběhu našeho života neustále vyvíjí na základě aktuálního zdravotního stavu, případné medikamentózní léčby, jídelníčku, fyzické zátěže i vlivu psychických faktorů. V určitých situacích pak mohou ve střevech převažovat mikroorganismy patogenní a způsobovat řadu lehkých i těžších zdravotních obtíží. Složení střevní mikroflóry je možné upravit pomocí probiotik, které upravují fyziologickou rovnováhu v zastoupení jednotlivých bakteriálních kmenů.

čtěte více »

 

Olivový olej

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Olivový olej

Olivový olej se ve výživě člověka uplatňuje po dlouhá staletí. Již před 6-7 tisíci lety dokázali lidé získávat lisováním oliv (Olea europaea) své „tekuté zlato“. Původní oblastí pěstování olivovníků a výroby olivového oleje jsou země kolem Středozemního moře. Dodnes jsou státy jižní Evropy, severní Afriky a Blízkého východu jeho největšími producenty. Samotné Španělsko se podílí na celkovém světovém trhu s olivovým olejem více než 40%. Většina olivového oleje prodávaného v ČR pochází právě z Pyrenejského poloostrova. Středomořské národy jsou také největšími konzumenty olivového oleje. První místo zaujímají Řekové, kteří na osobu a rok spotřebují plných 26 litrů oleje.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část III.

image for Jak podpořit spalování tuků část III.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Jak podpořit spalování tuků část II.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Jak podpořit spalování tuků část I.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak nepřibrat v zimě

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Jak nepřibrat v zimě

A je to opět tedy. Bláto, louže, náledí, sněhové jazyky, poryvy větru, teplota vzduchu kolem nuly či spíše pod ní. Zimní počasí a krátké dny „outdoor“ aktivitám opravdu příliš nepřejí. Například velká část hobby cyklistů své kolo v polovině listopadu uklidí do sklepa a dennímu světlu jej opětovně vystaví až s příchodem teplých jarních dnů. Nenajdou-li si v tomto období náhradní pohybovou aktivitu, velmi snadno se při nezměněném jídelníčku naruší rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Přičtěte si k tomu Vánoce a Silvestr - kaloricky nejbohatší svátky v roce a výsledek energetické rovnice je zřejmý. Kdo si nepohlídá svůj jídelníček, nepřizpůsobí jej sníženým energetickým potřebám, při první jarní vyjížďce obvykle zjistí, že kalhoty a tričko, které nosil celou loňskou sezónu se poněkud „srazili“. Navíc všechny kopce v okolí jsou nyní mnohem strmější a podstatně delší než tomu bylo před pár měsíci…

čtěte více »

 

Zimní jídelníček

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Zimní jídelníček

Měli bychom se v zimě stravovat jinak než v létě? Dnes se náš jídelníček liší sezónně daleko méně než v minulosti. V dřívějších dobách měli lidé přístup pouze k potravinám získaných v aktuálním čase z místních zdrojů. Protože nebyli možnosti účinných konzervačních prostředků a chladících zařízení, letní a zimní stravování bývalo významně odlišné.

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část II.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část I.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživa žen část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část II.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »

 

Výživa žen část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část I.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »

 

K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

image for K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

Přes všechny nepřesnosti a vlivy ostatních faktorů je znalost glykemických indexů, resp. glykemických náloží potravin potřebná. Tyto informace se hodí redukujícím jedincům, diabetikům, pacientům se srdečně cévními onemocněními a také sportovcům. S hodnotou GI a GN do jisté míry velmi souvisí potřeba inzulínu.

čtěte více »