Co se děje v těle po fyzické aktivitě

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Co se děje v těle po fyzické aktivitě

V tomto článku si popíšeme, co se s našimi výletníky dělo dále, po ukončení 35 km projížďky na kole. Viz článek Spalování tuku na kole. Muž A – trénovaný pětačtyřicátník po absolvování trasy se cítil docel svěže a bral tuto událost jako další běžný trénink svého srdečně cévního systému, při kterém si spálil dobrých 1500 kilokalorií pocházejících především z tuků. Stejně starý, netrénovaný muž B, vyčerpán padl do křesla a do konce dne byl k nepoužití. Co se však odehrávalo uvnitř jejich těl, na úrovni látkové výměny?

čtěte více »

 

Co, kolik a kdy jíst před tréninkem

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Co, kolik a kdy jíst před tréninkem

Posledním jídlem před plánovanou pohybovou aktivitou lze účelně podpořit, ale také znehodnotit následný fyzický výkon. Co, kolik a kdy jíst před tréninkem či závody je ovlivněno mnoha faktory. V potaz je třeba brát charakter, intenzitu, délku trvání aktivity, denní dobu, podmínky za kterých bude probíhat, aktuální stav organismu a předcházející stravovací a tréninkový režim.

čtěte více »

 

Lecitin

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Doplňky stravy
image for Lecitin

Lecitin je nejvýznamnějším zástupcem fosfolipidů - tuků složených z mastných kyselin, glycerolu, kyseliny fosforečné a cholinu. Lecitin patří mezi základní stavební kameny buněčných membrán všech živých organismů. V lidském těle se nejvíce lecitinu nachází v játrech, nervové tkáni, plících, srdci a kosterní svalovině.

čtěte více »

 

Kofein

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Doplňky stravy
image for Kofein

Alkaloid 1,3,7 trimethylxanthin je nejvíce užívaným stimulantem na světě. Ve své čisté podobě se jedná o bílý krystalický prášek s velmi hořkou chutí. Kofeinu, který byl po prvé izolován v roce 1820. Jeho nejvýznamnějším zdrojem je káva. V pražené arabice se nachází 0,7-1,4% a v robustě 2,2-2,4% kofeinu. Dalšími zdroji kofeinu jsou lístky čajovníku, bobule guarany, kolové oříšky a kakao.

čtěte více »

 

Znáte svůj klidový energetický výdej?

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Znáte svůj klidový energetický výdej?

K čemu je dobré ho znát? Klidový energetický výdej (KEV) je faktor, který má největší vliv na to, kolik za celý den spálíte kalorií. Čím úsporněji váš „motor“ pracuje, tím méně kalorií spotřebujete. Je-li vašim cílem snížit nadbytečné tukové zásoby v těle, dělejte všechno pro to, aby byla vaše klidová spotřeba co nejvyšší. Většině redukujícím jedincům se však při snižování nadbytečných tukových zásob úspěšně „podaří“ pravý opak – vlivem nevhodného stravovacího a pohybového režimu dojde k poklesu hodnoty bazálního metabolismu.

čtěte více »

 

Sacharidy – základní informace a rozdělení

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Sacharidy – základní informace a rozdělení

Sacharidy, cukry, škroby, karbohydráty, uhlohydráty, glycidy, uhlovodany…, pod těmito všemi názvy najdeme základní živinu, jež tvoří (většinou) největší část našeho jídelníčku. Se sacharidy se potkáváme v pečivu, cereálních výrobcích, přílohách, ovoci, sladkostech, medu, cukru, limonádách…

čtěte více »

 

Analýza složení těla

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Analýza složení těla

Lidský organismus je složen z vody, tuku, bílkovin, cukrů a minerálních látek. Množství jednotlivých „stavebních kamenů“ je u každého z nás jiné. Od sebe se lišíme nejen absolutním množstvím svalů, tuku, kostí, ale i vzájemnými poměry mezi jednotlivými tkáněmi. Pro rychlé posouzení postavy člověka používáme jednoduché hmotnostně-výškové ukazatele. Říká se, že dospělý muž by měl vážit tolik, kolik měří bez 100. Při výšce 180 cm je dobré se vejít do hmotnosti 80 kg. U žen se udává jako optimum tělesná výška mínus 110. Žena vysoká 170 cm by optimálně mohla mít kolem 60 kg.

čtěte více »

 

Role sacharidů v racionálním a redukčním jídelníčku

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Role sacharidů v racionálním a redukčním jídelníčku

Potraviny bohaté na sacharidy v našem jídelníčku tvoří většinou největší část objemu stravy. Sacharidy se nachází v potravinách v podobě škrobů v pečivu, cereálních výrobcích, rýži, těstovinách, bramborách, luštěninách a v podobě jednoduchých cukrů v ovoci, sladkých potravinách, mléčných výrobcích. Sacharidy jsou živinou, která tělu přináší obvykle největší množství energie. Pro většinu buněk představují nejvýhodnější a nejvýznamnější energetický zdroj...

čtěte více »

 

Vydařený příklad jo-jo efektu

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Vydařený příklad jo-jo efektu

Pro popis dobře známého jo-jo efektu, který nastává při nevhodně vedených způsobech redukce nadváhy, může posloužit následující příklad. Žena ve věku 45 let zaznamenala v poslední době nárůst tělesné hmotnosti. Při výšce 165 cm dosáhla hmotnosti 85 kg. Lehce spočítáme její BMI – 31,3 = oblast obezity.

čtěte více »

 

Naučte tělo spalovat tuky

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Naučte tělo spalovat tuky

Lidský organismus je důmyslné zařízení, který umí efektivně hospodařit s energií. V rámci aktuálních podmínek volí ten nejvýhodnější zdroj energie pro svůj provoz. Cítí-li, že se nedostává dostatečný příjem kalorií, tlumí svou spotřebu. Takto má lepší vyhlídky, že nebude nucen výrazněji odčerpávat uloženou energii ve svých tukových zásobách. Zde leží zásadní problém všech redukčních postupů, které jsou založeny čistě jen na snížení energetické příjmu.

čtěte více »

 

Kdy jíst abychom hubli

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Kdy jíst abychom hubli

Je-li vaší snahou zhubnout pár nadbytečných kilogramů, určitě jste si již mnohokrát položili otázku, jak často v průběhu dne jíst a jaké udržovat mezi jednotlivými jídly časové intervaly. Převládá názor, že jíst bychom měli každé 2 až 4 hodiny a ze celý den přijmout 4 až 6 menších jídel. Nakolik jsou tato doporučení vhodná posoudíme v následujícím textu.

čtěte více »

 

Jak poskládat stravu v průběhu dne

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Redukce hmotnosti
image for Jak poskládat stravu v průběhu dne

Pro podporu fyzické výkonnosti, při redukci nadváhy i udržení setrvalého hmotnostního stavu je třeba dodržovat pravidelný stravovací režim. Vytvořte si svůj individuální plán, kdy a co budete jíst. První zásada, ze které budete vycházet, je rozložení příjmu energie a jednotlivých živin do více menších dávek.

čtěte více »

 

Jaká je vaše ideální váha?

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Redukce hmotnosti
image for Jaká je vaše ideální váha?

Odpovědět na tuto otázku je i není jednoduché. Existují obecné formulky, podle kterých se dá vypočítat ideální hmotnost jedince. Například známý Brockův index říká, že bychom měli v dospělosti vážit tolik, kolik měříme mínus 100. Ženy by si měly od tohoto výsledku odečíst asi 10%, muži mohou naopak 10% přičíst.

čtěte více »

 

Hubnutí břicha a jiných problémových partií

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Hubnutí břicha a jiných problémových partií

Častým problémem při redukci nadváhy či formování těla jsou tzv. problémové partie. Lidé se často při hubnutí pokoušejí zhubnout přednostně to, co považují za největší vadu na své postavě – a tak se často pídí po receptech na zaručené zhubnutí břicha, stehen, zadečku… Každý z nás má ovšem své typické ukládání tuku v těle.

čtěte více »

 

Bílkoviny při hubnutí

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Bílkoviny při hubnutí

Při redukci nadváhy je nezbytné konzumovat dostatečné množství bílkoviny. V období negativní energetické bilanci chrání bílkoviny dodané stravou vlastní tělesné bílkoviny před nadměrným katabolismem, který doprovází redukční režim.

čtěte více »

 

Co je a co není opravdové hubnutí

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti
image for Co je a co není opravdové hubnutí

Odhodlali jste se rázně zatočit se svojí nadváhou, chcete se zbavit svých nadměrných tukových zásob? Ještě než se pustíte do práce, bylo by dobré si ujasnit, o co při redukčním procesu jde. Nechte si nejdříve zjistit, kolik že tuku vlastně v těle máte. Je dobré to vědět, protože jedině tak může být posouzeno, jestli se u Vás skutečně o obezitu jedná nebo ne.

čtěte více »

 
 
« Předchozí 1 3 5 6 7 8