Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Corn flakes

Doslovný překlad anglického „corn flakes“ zní kukuřičné vločky. Častěji však hovoříme o kukuřičných lupíncích. Corn flakes jsou amerického původu. V padesátých letech 20. století s nimi přišla na trh firma Kellogg’s. Pro svou snadnou přípravu si lupínky rychle získaly oblibu u spotřebitelů. Ještě před dvaceti lety jsme je v České republice téměř neznali. Dnes jsou i u nás velmi častou potravinu, kterou používáme nejčastěji v podobě snídaní. „Korn flejky“ se rovněž hodí jako rychlá svačina v průběhu dne.

Základní surovinou pro výrobu corn flakes je kukuřice, sladový výtažek a cukr. Na trhu se setkáváme též s obohacenými kukuřičnými lupínky o sušené ovoce a oříšky. Podle zastoupení jednotlivých surovin se mohou lupínky od sebe poměrně výrazně lišit.

Popišme složení obyčejných, ničím neobohacených, korn flejků. Živinou číslo jedna jsou sacharidy.        Ve 100 gramech suchých lupínků se nachází 80-85 gramů čistých sacharidů. Jedná se o škrob z kukuřičného zrna s přídavkem maltózy, řepného cukru či jiného sladidla (cukr ovocný, či umělá sladidla) a jedlé soli. Při procesu výroby dochází ke kvalitativním změnám kukuřičného škrobu. Vysoký stupeň rafinace způsobuje velmi snadnou stravitelnost    a vstřebatelnost živin. Projevem toho je vysoký glykemický index dosahující průměrných hodnot GI 80. Po snězení korn flejků velmi rychle stoupá hladina krevního cukru, ale po krátké době klesá zpět (což je někdy dobře, někdy naopak moc špatně). Výsledný glykemický index lupínků je však ovlivňován ostatními potravinami, se kterými jsou konzumovány. Přídavek mléka, jogurtu, ořechů, semínek jejich rychlost významně brzdí. Přesto musíme brát kukuřičné lupínky jako velmi rychlý zdroj energie a podle toho s nimi nakládat. Se sacharidy do jisté míry souvisí vláknina. Corn flakes jsou díky svému průmyslovému zpracování poměrně chudé na rozpustnou i nerozpustnou vlákninu. Ve 100 g suchých lupínků bývá kolem 3-4 g vlákniny. Přídavek sušeného ovoce a ořechů však dokáže významně zvýšit obsah vlákniny v hotovém pokrmu. 

Na bílkoviny a tuky jsou kukuřičné lupínky poměrně chudé. Slabé zastoupení těchto dvou živin umocňuje „energetickou rychlost“ korn flejků. Celkový obsah energie (350-390 kcal /100 g) je oproti obilným müsli lehce nižší. Corn flakes jsou typickým rafinovaným výrobkem, ochuzeným o značné množství vitamínů a minerálních látek. Na co jsou však bohaté je draslík. Tento minerál je velmi důležitý pro podporu regenerace po ukončení fyzické aktivity. Dnes se kukuřičné lupínky velmi často fortifikují – obohacují o slabě zastoupené minerální látky, stopové prvky a vitamín. 

Corn flakes se výborně hodí ke snídani, kdy po nočním lačnění potřebujeme doplnit ztenčené glykogenové zásoby. Abychom po nich však neměli brzy hlad, je nezbytné obohatit lupínky   o mléčný výrobek, ovoce, ořechy. Dalším vhodným okamžikem pro konzumaci korn flejků je první jídlo po tréninku či závodu. Svým složením rychle zvednou hladinu krevního cukru, vyprovokují slinivku břišní k vylití inzulínu do krevního oběhu. Inzulín „otevře“ buňky a může začít tolik potřebné „ládování“ sacharidů do jater a svalů. V kombinaci s lehce stravitelnými bílkovinami dojde k optimální regeneraci po náročném výkonu. Pro jedince snažící se odbourávat tělesný tuk je však bouřlivá inzulínová reakce nevýhodná. Hubnoucí lidé musí do svého jídelníčku vybírat menší množství sacharidových potravin s nižším glykemickým indexem. Corn flakes jsou učiněnou sacharidovou bombou, proto také diabetici musí být při konzumaci kukuřičných lupínků opatrní. Pro vytrvalostní sportovce jsou však velmi vhodnou potravinou, která v kombinaci s ovocem a malým množstvím mléčných výrobků splňuje všechny požadavky na dodávku rychlé energie bez výrazného zatížení trávicího traktu.