Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Datle

Sušené datle již nepovažujeme za exotické ovoce, které si dopřáváme pouze v období vánočních svátků. Díky stabilní nabídce obchodních domů je dnes můžeme zařazovat do jídelníčku v průběhu celého roku. Datle patří mezi nejstarší známé druhy ovoce. Zmiňovány jsou již v Bibli a Koránu. Místem původu datlí je uváděna oblast Mezopotámie, kde byly pěstovány již před 5-6 tisíci léty. Datlovým palmám se nejvíce daří v subtropických a suchých tropických oblastech severní Afriky, Blízkého a Středního východu. V 18. století došlo k jejich rozšíření také do zámoří – především Mexika a Kalifornie.

Latinské pojmenování datlí dactylifera pochází z řeckého slova dáktulos „prst“.  Tohoto pojmenování si datle vysloužili pro svůj typický oválný a podlouhlý tvar. Čerstvé datle jsou zbarveny žlutě, oranžově, červeně až černě. Do dnešních dnů bylo vyšlechtěno více než 300 kultivarů datlí. Na evropský trh se nejčastěji exportuje druh Deglet Noor, pěstovaný nejvíce v Tunisku a Alžírsku. Chuťové vlastnosti plodů jsou ovlivňovány vzájemným poměrem mezi glukózou, fruktózou a sacharózou. Celkové množství sacharidů se pohybuje v rozmezí 35-45 g na 100 g čerstvých plodů. Sušené datle jsou pak vyloženým cukerným koncentrátem, kdy ve 100 g přináší až 80 g sacharidů. Podle poměru zastoupení jednotlivých cukrů a stupně zralosti vykazují datle rozdílný glykemický index. Průměrná hodnota se pohybuje v rozmezí GI 60-70. Kombinace vyššího GI a vysoké koncentrace cukrů vytváří ze sušených datlí potravinu se značnou glykemickou náloží. Kupodivu však hladinu krevního cukru nijak výrazně neovlivňují. Přesto však s konzumací datlí musí být diabetici opatrní. Díky vysokému obsahu sacharidů patří datle mezi ovoce s nejvyšším množstvím energie. Z čerstvých datlí můžeme získat kolem 190 kcal (790 kJ). U sušených plodů šplhá energetická hodnota až k 325 kcal, resp. 1360 kJ na 100 g. Datle, zvláště pak v sušeném stavu, jsou bohatým zdrojem vlákniny. Bílkovin a tuků obsahují malé množství. Datle jsou výborným zdrojem draslíku, hořčíku, fosforu, zinku, železa, selenu, mědi a manganu. Z vitamínů převažují vitamíny řady B. Čerstvé plody přináší také malé množství (15 mg/100 g) vitamínu C.

V tradiční medicíně arabských národů jsou datle využívány při léčbě i prevenci celé řady onemocnění. Vysoký obsah taninů se využívá při střevních obtížích. Pro své laxativní účinky jsou účinné při zácpě. Nezralé plody datlí jsou naopak osvědčené při průjmech. Sirup či pasta z datlí se užívají při léčbě bolestí krku, bronchitid, nachlazeních, horečkách. Datle jsou odedávna využívány jako účinný uspávací prostředek. Obsahují totiž vyšší množství tryptofanu - aminokyseliny, která se v těle přeměňuje na serotonin a ten následně na neurohormon melatonin, jež podporuje navozování spánku. Pro vysoký obsah draslíku a hořčíku datle úspěšně redukují krevní tlak. Snižují riziko kardiovaskulárních chorob. Díky vysokému množství sacharidů jsou datle výborným zdrojem energie pro sportovce. Hodí se nejen ke komplexním jídlům sladkých snídaní a svačin, využitelné jsou také přímo při pohybových aktivitách. Pro svoji snadnou stravitelnost, rychlé poskytnutí energie jsou vhodnou traťovkou při dlouhých vytrvalostních aktivitách.

Ve střední Evropě se s datlemi setkáváme nejčastěji v podobě sušených plodů, které můžeme v suchém prostředí skladovat dlouhé měsíce. V arabských zemích jsou datle součástí každodenní stravy. Konzumují se čerstvé a ve formě nejrůznějších výrobků. Datle se přidávají do sladkých jídel – kaší, pudinků, nákypů, koláčů. Často se plní mandlemi a ořechy. Hodí se v kombinaci s mléčnými výrobky – s jogurtem, tvarohem, smetanou.

Využívány jsou jako sladká pomazánka - datlový „med“, sušené a rozemleté jako datlový cukr. Z datlí lze vyrábět sirupy, džusy, ocet, víno i pálenku.