Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu, Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část II.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

Na prvním místě bychom měli zmínit iontové nápoje. Specielní sportovní nápoje mají za úkol doplňovat ztráty tekutin, elektrolytů a energie, které vznikají v průběhu delšího fyzického výkonu aerobního charakteru. Tzv. iontové nápoje musí splňovat několik požadavků. Prvním je správná koncentrace (tonicita) rozpuštěných látek. Aby mohlo dojít k optimálnímu vstřebání vody, sacharidů a minerálních látek, je nezbytné, aby koncentrace připraveného roztoku nepřesahovala 6 až 8% a nápoj působil iso či hypotonicky (jeho osmolalita musí být stejná nebo nižší než je osmolalita krve). Koncentraci cukrů v nápoji volíme podle délky činnosti. Čím delší aktivita, tím vyšší koncentrace. Pro běžné 60 až 90 minutové tréninky postačí 2 až 5% roztok. Při přípravě nápoje bereme v potaz také aktuální počasí. Čím chladněji je, a méně se potíme, tím koncentrovanější nápoj může být. Naopak v horkém a vlhkém prostředí, kdy ztráty tekutin jsou velmi vysoké, je nutné volit nápoj sacharidově „řidší“, naopak obsah chloridu sodného – pro vyrovnání ztrát z potu - vyšší. Ze sacharidů obsažených v nápoji by měla převažovat glukóza (cukr hroznový), sacharóza (cukr řepný), maltodextriny a možný je malý obsah fruktózy (cukr ovocný). Příprava iontového nápoje je snadná. Vezmete přípravek v práškové formě a rozpustíte jej ve vodě. Např. pro přípravu 3% roztoku zalijte 30 g prášku jedním litrem vody. Podobné je to u koncentrátů, které rozředíte čistou vodou.

Iontové nápoje je třeba rozlišovat podle času použití. Striktně je třeba odlišit přípravky využívané před a při výkonu od výrobků určených pro regeneraci - po výkonu. Hlavní rozdíl mezi těmito skupinami – před+při vs. po je v zastoupení minerálních látek. U nápojů určených pro výkon tvoří největší díl chlorid sodný (kuchyňská sůl). Sodík napomáhá vstřebávání vody přes střevní stěnu a snižuje riziko vzniku hyponatrémie (nízké koncentrace sodných iontů), která negativně ovlivňuje fyzický výkon. Pro udržení stálosti vnitřního prostředí by měl nápoj určený pro užití během výkonu obsahovat také malé množství iontů vápníku, draslíku, fosforu a hořčíku. Pro optimální využití energie, minerálních látek a tekutin je vhodné rozdělit si celkovou sumu příjmu tekutin do několika menší dávek – tj. každých 10-15 minut vypít 150 až 200 ml nápoje. U nápojů určených pro doplnění energetických zdrojů a elektrolytů po výkonu by měl být z minerálních látek nejvíce zastoupen draslík (je nezbytný při tvorbě glykogenových zásob), dále sodík, chloridy, hořčík a vápník. Pravidlo sodík „před a při“ a draslík „po“ však bohužel stále mnoho výrobců iontových nápojů neakceptuje – nabízí nám univerzální přípravky, které jsou vhodné jak při výkonu, tak po něm…

Pokračování v části III.