Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu, Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část III.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

Je-li řeč o rychlých energetických zdrojích určených pro vytrvalostní aktivity, můžeme využít vedle sacharidových, resp. iontových nápojů také energetické gely. Jedná se o koncentrát sacharidů (opět glukóza, sacharóza, fruktóza, maltodextriny), často doplněný o větvené aminokyseliny (BCAA) i stimulační látky – kofein, guarana, taurin. V jedné 50 g tubě se nachází cca 20 g sacharidů. Užitý gel je dobré zapít vodou nebo iontovým nápojem, čímž se naředí zvýšená koncentrace cukrů. Většina sacharidových gelů je na obsah hlavních minerálních látek chudá. Je to dobře, protože jejich vyšší množství může ve spojitosti s iontovými nápoji přispět k příliš vysokému příjmu minerálních látek a následnému vzniku disbalance hlavních elektrolytů vnitřního prostředí těla.

Dalším zdrojem energie, který je však využíván až v rámci velmi dlouhých zátěžích – při maratonských závodech, výrazně dlouhých trénincích nebo jako snadno stravitelná svačinka před či po fyzické aktivitě jsou sacharidové tyčinky. Sacharidové tyčinky nemají význam u aktivit které nepřesahují 2 hodiny trvání. U delších činností se však jedná o důležitý energetický zdroj, který výhodně doplňuje iontové nápoje a sacharidové gely. Díky tuhé textuře tyčinek a odlišenému zastoupení cukrů se jedná o pomalejší a dlouhodoběji působící zdroj energie. Typická energetická tyčinka o hmotnosti 50 g přinese tělu kolem 30 gramů čistých sacharidů ve formě škrobu, glukózy, fruktózy a sacharózy.

Důležitý je také obsah dalších živin. Tyčinky určené pro vytrvalostní výkon nesmí obsahovat příliš mnoho bílkovin a tuků, které jsou náročněji stravitelné a při samotné aktivitě nezajistí rychlou dodávku energie. Naopak výhodné je, pokud je tyčinka obohacena o malé množství mastných kyselin se střední délkou uhlíkatého řetězce – tzv. MCT tuky. Jedná se o tuky, které se nemusí nijak složitě štěpit, z tenkého střeva putují hned do krevního oběhu a mohou sloužit jako vydatný a přitom rychlý zdroj energie. MCT tak nepřímo šetří glykogenové zásoby a pomáhají tím udržet vysoký výkon po delší dobu. Z důvodů zatížení trávicího traktu a zhoršení využitelnosti energie ze sacharidů nesmí být v tyčince také mnoho vlákniny. Müsli tyčinky, která se chlubí vysokým obsahem vlákniny, se pro vytrvalostní výkon nehodí. Ty je dobré dopřát si na svačiny, snídaně – mimo dobu fyzické činnosti. Od sacharidových tyčinek je nutné striktně oddělit populární proteinové tyčinky. Ty se pro vytrvalostní výkon vůbec nehodí. Stejně tak příliš mnoho užitku nepřinesou běžné tyčinky s vysokým obsahem tuků a těžko stravitelných sacharidů (typu „energie sbalená na cesty“…). Takovéto tyčinky, sušenky, oplatky výrazně zatíží trávicí trakt a energii uvolňují do krevního oběhu výrazně pomaleji.

Pokračování v části IV.