Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Energetické gely část II.

Spotřeba energie v průběhu fyzického výkonu několikanásobně převyšuje úroveň klidového energetického výdeje. Trvá-li sportovní aktivita déle než 90 minut, je třeba tělu zajistit dodatečný přísun energie formou iontových nápojů a traťovek. Bez včasné dodávky kalorií z vnějšku, dochází po 2 hodinách intenzivní svalové práce k výraznému vyčerpání pohotovostních energetických zásob s následkem poklesu tělesného výkonu.

Dalším, ovšem již minoritním zdroje energie v gelech bývají tuky složené z mastných kyselin se střední délkou uhlíkatého řetězce – označovaných zkratkou MCT (medium chain triglycerides). Jiné než MCT tuky se do gelů nehodí. Tuky s obsahem mastných kyselin s delšími uhlíkatými řetězci se zpracovávají podstatně složitěji a mnohem déle trvá, než jsou schopny poskytnout energii. MCTéčka jdou ze střev rovnou do krve (ne do lymfatického oběhu jak je tomu u „klasických“ tuků) a buňkám jsou k dispozici mnohem dříve než běžné „dlouhé“ tuky. Výhodné také je, že mastné kyseliny s kratší délkou uhlíkatého řetězce dokážou přestupovat mitochondriální membránu bez asistence karnitinu. MCT jsou „hutným“ zdroje energie - jeden gram poskytuje 2x více kalorií než sacharidy. Celkové množství MCT v gelech však musí být nízké. Při vyšších koncentracích MCT hrozí riziko gastrointestinálního diskomfortu i průjmů. 1-2 g MCT v jednom balení gelu je však naprosto bezpečné.

Vedle sacharidů a MCT přidávají někteří výrobci do energetických gelů také aminokyseliny s větveným řetězcem – BCAA (branched chain amino acid). Leucin, izoleucin a valin jsou jedny z mála aminokyselin, které mohou být oxidovány přímo ve svalových buňkách a sloužit jako přímý zdroj energie. Jejich přítomnost v gelech tak dalším způsobem pomáhá šetřit vlastní glykogenové zásoby. Při ochraně glykogenových rezerv jsou však mnohem účinnější sacharidy. Teoretický předpoklad, že by BCAA brzdily nástup centrální únavy při vytrvalostních výkonech, však nebyl potvrzen. Proto přítomnost BCAA v energetických gelech není žádným podstatným přínosem.

V klasickém energetickém gelu určeném pro sportovní výkon se nesmí nacházet sacharidy, bílkoviny a tuky ve svých složitějších podobách. Z důvodů zatížení gastrointestinálního traktu by také neměly gely obsahovat vlákninu. Vláknina brzdí trávení, vstřebávání a finální zužitkování přítomných sacharidů.

Živinou číslo jedna v energetických gelech jsou jednoduché sacharidy. Další energetickou složkou mohou být MCT tuky a větvené aminokyseliny. Mnozí výrobci přidávají do gelů i jiné sloučeniny. Pro stimulaci organismu je využíván kofein nebo guarana. Vedle fyzického a psychického „nakopnutí“, kofein zvyšuje také oxidaci matných kyselin, čímž nepřímo snižuje tlak na glykogenové zásoby. Po užití energetických gelů uvádí mnozí sportovci okamžitou vzpruhu. Pozitivní ovlivnění psychiky se následně odráží také na fyzické úrovni. Psychický i fyzický účinek kofeinu se dostavuje již po 15-20 minutách. Chcete-li si zajistit pozvolnější a dlouhodobější stimulaci sáhněte spíše po gelech obohacených o guaranu. V některých výrobcích se nachází také další mozkový stimulant taurin. Jedná se o nestrukturální aminokyselinu, která zlepšuje koncentraci a nervosvalovou koordinaci.

Přirozenou součástí energetických gelů jsou minerální látky. Koncentrace sodíku, chloridů, draslíku, hořčíku, vápníku jsou však nízké. Nemůžeme tedy gely považovat za dostatečný zdroj elektrolytů. Zásobování těla minerálními látkami je třeba zajistit pomocí iontových nápojů. V gelech se rovněž nachází vitamíny. Jedná se především o vitamíny řady B a antioxidačně působící vit C a vit E.

Závěrem je třeba zmínit se také o časování příjmu gelů a „technice“ jejich aplikace. Při krátkodobých výkonech nepřesahujících 90 minut trvání jsou energetické gely zbytečné. Přínosné jsou až při déletrvajících činnostech, kdy přísun energie pouze v podobě iontových nápojů je nedostačující. V průběhu jedné hodiny jízdy je vhodné spotřebovat 1 až 2 tuby gelu – záleží na velikosti balení a celkové délce trvání výkonu. Vezmete-li si za příklad typické 40 gramové balení, získáte 25-27 g sacharidů, 0-2 g tuků ve formě MCT, 0-1 g aminokyselin ve formě BCAA. Energetické gely je možné využívat také 10-20 minut před zátěží, čímž pomohou doplnit pohotovostní energetické zdroje. Velmi užitečné jsou gely také bezprostředně po ukončení sportovního výkonu. Tělu přinesou první dávku sacharidů, které využije pro obnovu vyčerpaných glykogenových zásob. Požitý gel je třeba vždy zapít dostatečným množstvím vody nebo hypotonickým iontovým nápojem. Přijatá tekutina „naředí“ vyšší nálož cukrů, pomůže udržet vhodnou osmolalitu vnitřního prostředí a zajistí optimální podmínky pro správné strávení a následné vstřebání gelu do krevního oběhu.

Při výběru vhodného energetického gelu vycházejte z následujících „parametrů“. Gel vám musí chutnat. Vsaďte na příchuť, která je vám příjemná. Textura gelu (řidší, tužší) je také významným činitelem. Podle délky, intenzity a aktuální situace v tréninku a závodu si můžete také vybírat gely s odlišným nutričním složením. Na základě spektra zastoupených sacharidů lze rozlišovat gely „rychlejší“ a „pomalejší“. Chcete-li tělu zajistit velmi rychlou nálož energie (např. nenadálý příchod hlaďáku), orientujte se na výrobky, ve kterých převažuje glukóza (dextróza), maltóza a maltodextriny. Vyžaduje-li si situace spíše pozvolnější a dlouhodobější dodávku energie, sáhněte po gelech s vyšším zastoupením sacharózy, isomaltulózy a fruktózy. Konkrétní gel si vždy nejdříve vyzkoušejte předem - při tréninku. V průběhu závodu užívejte gely, které máte již „osahané“, můžete se na ně bezpečně spolehnout. Nový, neznámý gel nemusí vašemu tělu sednout a při závodě, utkání, turnaji může přinést naopak problémy.