Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti, Výživa ve sportu
image for Guarana

Paulinie nápojná (lat. Paullinia cupana) je popínavá tropická rostlina, rozšířená v oblasti deštných pralesů Brazílie, Venezuely a Kolumbie. Povzbudivých účinků guarany využívaly již před mnoha staletími tamní indiánské kmeny. Komerční využití guarany se datuje od 50. let 20. století. Na dnešním trhu jsou přípravky s obsahem guarany k dostání v podobě tablet, dražé, tobolek, tyčinek a ve formě tekuté - v stimulačních a energetických nápojích.

Semena guarany obsahují 4-7% kofeinu, což je 2-3x vyšší obsah než v kávových zrnech. Vedle guaraninu (analog kofeinu) se v semenech nachází další sloučeniny se stimulačními účinky – teofylin a theobromin. Přítomné polyfenoly jsou příčinou značných antioxidační účinků. Třísloviny obsažené v semenech gaurany účinně působí proti průjmům.

Stimulace lidského organismu guaranou je způsobena kofeinem. Kofein (guaranin) je vázán na třísloviny, čímž dochází k jeho pomalejšímu vstřebávání a uvolňování do krevního oběhu. Nástup účinku kofeinu v guaraně je tedy oproti kávě pomalejší. Zatímco účinek kávy lze pocítit již za 20-30 minut, u guarany se dostavuje až za 60-75 minu po užití. Rozdíl mezi účinkem kávy a guarany je však daleko větší v celkové délce působení. Guarana dokáže povzbudit činnost nervové soustavy až na dobu 4-6 hodin. Mezi výhody guarany patří také mnohem šetrnější vliv na zažívací trakt. Na rozdíl od kávy nedochází ke dráždění a překyselení žaludku. Při užívání gaurany jsou méně často popisovány negativní účinky kofeinu (podrážděnost, nervozita, bušení srdce, močopudnost). Guarana ovlivňuje naše tělo stejným způsobem jako káva. Podporuje fyzickou výkonnost a kognitivní schopnosti - zvyšuje pozornost, paměť, omezuje pocit únavy. Z těchto důvodů je guarana často využívána sportovci, studenty, manažery, dálkovými řidiči, účastníky diskoték. Kofein zvyšuje rychlost a sílu stahů srdečního svalu, pozitivní jsou jeho vazodilatační účinky, podporuje aerobní výkonnost. V literatuře jsou zmiňovány antitrombogenní a antibakteriální účinky guarany. Guarana je častou součástí energetických a stimulačních nápojů. Hojně je konzumována při redukci nadváhy. V této oblasti je přínosná tím, že tlumí pocit hladu, mírně zvyšuje rychlost metabolismu, zefektivňuje oxidaci tuků (tím nepřímo šetří glykogenové zásoby ve svalových buňkách) a vykazuje slabé termogenní účinky. Guarana je rovněž využívána jako prostředek tlumící bolesti. Zmírňuje bolesti hlavy, kloubů, zubů, působí uklidňujícím způsobem při bolestivé menstruaci.

Stejně jako u kávy, musí být při užívání guarany opatrní lidé léčící se pro vysoký krevní tlak a srdeční onemocnění, zde je vždy nutná konzultace s lékařem. Samozřejmě i u zdravých jedinců je třeba hlídat celkové denní dávky příjmu guarany. Riziko předávkování kofeinem je i u guarany reálné. Kofein je návyková látka, snadno si lze na ni vybudovat závislost a vznik tolerance (pro dosažení stejného účinku je třeba užívat vyšší dávky účinné látky). Množství čistého kofeinu v jedné tabletě guarany se pohybuje mezi 15 až 40 mg. Pro zajištění stimulace organismu je dobré přijmout v jedné dávce 50 až 100 mg kofeinu. Nejvhodnější dobou pro užití guarany jsou ranní a dopolední hodiny. Konzumace suplementů s obsahem guarany v pozdních odpoledních a večerních hodinách může zabránit včasnému nástupu spánku či negativně narušit jeho kvalitu.