Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Králičí maso

O době a místu domestikace králíků nejsou k dispozici žádné přesné údaje. S největší pravděpodobností předkem dnešního králíka domácího byl králík divoký obývající Pyrenejský poloostrov. Můžeme se domnívat, že lidé začali organizovaně chovat králíky již před mnoha staletími. Do České republiky se chov králíků dostal až na počátku 20. století. Postupně se podařilo vyšlechtit masná plemena králíků, která velmi rychle rostou a dosahují výtečné kvality masa.

 

Králičí maso považujeme za lehce stravitelné, má jemná svalová vlákna, minimální množství kolagenu a nízký obsah tuku. Svojí texturou a složením se podobá masu drůbežímu. Výhodou králičího masa je kratší doba tepelného zpracování. Jedná se o bohatý zdroj plnohodnotných bílkovin (20-21 g bílkovin ve 100 g masa) se zastoupením všech esenciálních aminokyselin. Dle stáří a hmotnosti se pohybuje množství tuku mezi 5 až 10 g/100 g masa. Výhodou králičího masa je převažující zastoupení tuků s nenasycenými mastnými kyselinami, které jsou pro člověka mnohem příznivější než tuky s mastnými kyselinami nasycenými. Podle nutričního složení krmné dávky se však zastoupení jednotlivých mastných kyselin může mírně lišit. Díky nízkému množství tuku, téměř nulovém obsahu sacharidů a vysokému podílu vody vykazuje králičí maso nízkou energetickou hodnotu. Ve 100 g masa se nachází 130-140 kcal (545-585 kJ). Z vitamínů převažují nejvíce vitamíny řady B (především vit B2, B6 a B12). Kosterní svalovina králíků je bohatá na draslík, fosfor, síru, hořčík a zinek. Králičí maso je také zdrojem purinů. Proto by lidé se zvýšenou hladinou kyseliny močové nebo pacienti, u kterých je přímo dna diagnostikovaná, měli být obezřetní při jeho spotřebě.  

Podobně jako u jiných druhů masa konzumujte pokrmy s králičím masem v obdobích mimo intenzivní fyzickou aktivitu – nehodí se jako poslední jídlo před náročnou fyzickou aktivitou, stejně tak jako první pokrm po tréninku. Příjem lehce stravitelných bílkovin je však výhodný na večeři – v nočních hodinách podpoří regeneraci a reparaci svalové tkáně. Možná je také menší porce králíka k obědu, po kterém bezprostředně nezahájíte intenzivní trénink. Přestože se jedná o jedno z nejlépe stravitelných druhů mas, stále je výhodné upřednostňovat lehké formy kulinární úpravy – vaření, dušení, grilování, pečení ve vodní lázni. Proč si však jednou za čas (nejlépe v netréninkový den) nedopřát smaženého králíka s vařenými brambory nebo králíka s knedlíkem a omáčkou?

Spotřeba králičího masa v naší populaci je poměrně rozdílná. V průměru každý Čech za rok zkonzumuje 2,5 kg králičího masa. Jeho nabídka v běžných obchodech s potravinami je minimální. Máte-li „vazby“ na venkov, kde stále působí drobní chovatelé, využijte možnosti zpestření svého jídelníčku kvalitním, nízkotučným zdrojem bílkovin.