Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Krupicová kaše

Krupicová kaše je nejčastěji konzumována v dětství. Mluví se o ní jako o „pohádce mládí“. Svým složením je však také vhodným pokrmem pro dospělé a pro sportovce. Připravit krupicovou kaši dokáže zřejmě každý. Základ tvoří mléko, pšeničná krupice a cukr.

Uvařenou kaši dochucujeme širokou škálou pochutin se sladkou příchutí - kakao, Granko, skořice, med, čokoláda. Chuť kaše se dále vylepšuje přidáním másla. Krupicovou kaši můžeme obohatit také pomocí ořechů, piškotů, sušeného či čerstvého ovoce. Méně častý způsob přípravy krupicové kaše je „na slano“. Kaši pak lze doplnit vařeným vejcem, masem, tvrdým sýrem a zeleninou.

Klasická krupicová kaše – v hotovém stavu, tj. omaštěná, oslazená, ozdobená kakaem či skořicí má ve 100 gramech zhruba 20 g sacharidů s vyšším glykemickým indexem, 8 až 9 g tuků a 5 g bílkovin. Tomu odpovídá energetická hodnota 175 kcal (735 kJ). Přidáním dalších ingrediencí (čokoláda, ovoce, ořechy, piškoty…) se složení pokrmu lehce mění. Základní charakter krupicové kaše však zůstává zachovaný. Jedná se o lehce stravitelné, rychle působící sacharidové jídlo. Díky těmto vlastnostem se velmi hodí na snídaně, na svačiny,  jako před-tréninkový a také skvělý po-tréninkový pokrm. Svou náloží sacharidů dokáže kaše rychle restaurovat vyčerpané glykogenové zásoby. Jedná se o ideální pokrm pro vytrvalostní i silové sportovce. Konzumaci krupicové kaše se však musí vzdát lidé trpící celiakií a alergiemi na kravské mléko.