Mgr. Vlastimil Chadim  |  Doplňky stravy
image for Lecitin

Lecitin je nejvýznamnějším zástupcem fosfolipidů - tuků složených z mastných kyselin, glycerolu, kyseliny fosforečné a cholinu. Lecitin patří mezi základní stavební kameny buněčných membrán všech živých organismů. V lidském těle se nejvíce lecitinu nachází v játrech, nervové tkáni, plících, srdci a kosterní svalovině.

Naše tělo si dokáže určité množství lecitinu syntetizovat samo. Pro zabezpečení dostatečného množství této látky je však potřebné získávat lecitin z potravin. Mezi nejbohatší zdroje patří vaječný žloutek (z něj byl lecitin poprvé izolován), játra, sojové boby, olejnatá semena rostlin, ořechy, kvasnice a obilné klíčky. Díky svým emulgačním, disperzním a stabilizačním vlastnostem se hojně využívá v potravinářském průmyslu. Přídavek lecitinu poznáme podle kódu E 322 uvedeném na obale výrobku. Lecitin se například používá při výrobě čokolády. Díky lecitinu získává čokoláda větší odolnost proti vyšším teplotám, prodlouží se její trvanlivost, zvýší lesk povrchu a sníží nebezpečí jejího předčasného šedivění. Lecitin je využíván také při výrobě margarínů. Je pomocnou látkou při pečení. Účinkem lecitinu se u pečiva dosáhne většího objemu, jemnější pórovitosti a křupavé kůrky. S lecitinem se setkáváme rovněž v instantních výrobcích – v kakaovém prášku, bramborovém škrobu, polévkách, proteinových výrobcích. Přísun lecitinu můžeme účinně navýšit pomocí potravinových doplňků. Nejčastěji se lecitinové suplementy prodávají v podobě tobolek a granulátu. Jedna tobolka obsahuje kolem 1000 mg a jedna čajová lžička granulátu 3000 až 4000 mg lecitinu.

Jaký má lecitin význam pro lidský organismus? Lecitin je základní součástí všech buněčných membrán, ve kterých je důležitým stavebním i funkčním prvkem. Nejvyšší koncentrace lecitinu nacházíme v buňkách nervové tkáně. Z cholinu se syntetizuje acetylcholin – neurotransmiter, který je zodpovědný za přenos nervových vzruchů. Lecitin je pomocným prostředkem při prevenci a léčbě řady neurologických onemocnění (Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, senilní demence). Lecitin zlepšuje paměť, soustředění a kognitivní schopnosti. Lecitin má pozitivní účinky na metabolismus lipidů - pomáhá snižovat koncentrace LDL, chrání cévy před rozvojem aterosklerotického procesu. Lecitin lze doporučit lidem se zvýšeními hladinami cholesterolu a krevních tuků, a obecně všem jedincům s vysokým rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Pro podporu prevence a léčby srdečně cévních onemocnění je výhodné kombinovat lecitin s vitamínem E a dalšími antioxidačně působícími látkami. Lecitin představuje důležitou výživu pro jaterní buňky. Játra pomáhá chránit proti tukové degeneraci, cirhóze a nádorům. Podporuje jejich detoxikační účinky (zvláště významné při vyšším příjmu alkoholu) a pomáhá při zánětlivých onemocněních jaterní tkáně. Díky svým emulgačním vlastnostem zabraňuje tvorbě žlučových kamenů. Lecitin podporuje imunitní reakce těla, má výrazné protizánětlivé účinky. Blahodárně působí při kožních potížích, jako jsou ekzémy a lupenka. Z dostatečného příjmu lecitinu profitují osoby s vysokou pohybovou a duševní zátěží. Tím, že přispívá k aktivaci anabolických procesů, podporuje proces regenerace po fyzické aktivitě.

Tak, jako tomu je u všech ostatních nutrientů, mělo by potřebné množství lecitinu být lidskému tělu poskytováno pomocí přirozených potravin. V opodstatněných případech je však výhodné navýšit příjem lecitinu také formou potravinových doplňků. Doporučená denní dávka lecitinu je 3 až 5 gramů. U sportovců stoupají požadavky organismu až na 12 g denně. Optimální je rozložit celodenní příjem lecitinu na tři části – vzít si potřebné množství lecitinu vždy před hlavními jídly. Granulované formy lecitinu je dobré nechat 15 minut před použitím nabobtnat ve sklenici ovocné šťávy, džusu, mléka nebo přidat do jogurtu. K předávkování lecitinem při běžném užívání nedochází. Jedině při opakovaném použití vysokých dávek mohou neurotoxické biogenní aminy (odpadové produkty metabolismu lecitinu) způsobit pocení, nevolnost, zvracení, nadýmání či průjem.