Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Mořské plody

Mořskými plody označujeme jedlé živočišné druhy žijící v mořích. Pod tímto pojmem máme především na mysli všechnu mořskou „havěť“ nepatřící mezi ryby. Do této pestré skupiny řadíme kraby, krevety, korýše, ústřice, humra, škeble, kaviár, chobotnice… Přes poměrně značnou různorodost nacházíme u mořských živočichů několik společných nutričních vlastností.

Stejně jako každý živý tvor jsou i těla mořských plodů tvořena vodou, bílkovinami, tuky, sacharidy, minerálním látkami, stopovými prvky a vitamíny. Obsah vody v jedlém podílu se pohybuje mezi 60 až 85%. Bílkoviny představují zhruba 10% hmotnosti. Strukturální bílkoviny mořských plodů obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Významnou složkou těla mořských plodů jsou tuky. Jejich obsah se liší v závislosti na konkrétním druhu. Většinou se nachází mezi 1 až 8 gramy ve 100 gramech plodu. Z pohledu složení tuků, tvoří největší část nenasycené mastné kyseliny, které mají pozitivní přínos pro lidský organismus. Mořské plody, stejně jako mořské ryby, jsou výtečným zdrojem omega-3 (n-3) polynenasycených mastných kyselin. „En trojky“ (především eikosapentaenová kyselina – EPA a dokosahexaenová kyselina (DHA) jsou výborným ochráncem před kardiovaskulárními a metabolickými chorobami, zánětlivými onemocněními. Významně podporují imunitní funkce těla, jsou důležitou výživou pro nervovou tkáň a velmi významné pro správnou funkci buněčných membrán. Protože jsou mastné kyseliny s vyšším počtem dvojných vazeb citlivé k oxidaci, je dobré konzumovat mořské plody pokud možno v co nejčerstvějším stavu. Vedle pozitivního zastoupení „dobrých“ tuků obsahují mořské plody také cholesterol.  Jeho množství však u většiny druhů není příliš vysoké, proto jsou mořské plody výhodné potraviny při prevenci  i léčbě srdečně cévních onemocnění. Jedinou výjimkou je kaviár. Ten obsahuje ve 100 gramech kolem 500 mg cholesterolu (doporučená denní dávka u zdravých jedinců je do 300 mg na den). Kolik z nás si však denně dopřává pochoutek z kaviáru… Zastoupení sacharidů v mořských plodech je zanedbatelné. Z vitamínů obsažených v mořských plodech vynikají vitamín E, vit D, vit A a vit řady B. Složení minerálních a stopových prvků je obdobné jako u ryb. Ve spojitosti s mořskými plody nesmíme zapomenout zdůraznit vysoký obsah jódu - nezbytného prvku pro tvorbu hormonů štítné žlázy a selenu – důležitého antioxidantu.

Při konzumaci mořských plodů musí být opatrní jedinci citliví na potravinové alergeny. Nejčastěji bývá alergická reakce na korýše. Dalším možným negativem darů moře je vyšší obsah toxických prvků v jejich tělech. Při časté konzumaci většího množství mořských živočichů lze přivést do těla nezanedbatelné dávky rtuti, kadmia, polychlorovaných bifenylů a dioxinů. Vzhledem k celkově nízké spotřebě mořských plodů v naší zemi je však nebezpečí vyššího příjmu těchto látek minimální.

Mořské plody jsou díky svému nutričnímu složení určitě vítanou složkou racionálního jídelníčku. Ještě před několika málo lety byly plody moře pro českého člověka exotikou. Dnes však již není problém setkat se ve specializovaných prodejnách, ale i v supermarketech s pestrou nabídkou mořských živočichů. Jen ta cena, ta zůstává stále vyšší...