Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Okurky

Původní domovinou okurek byla Indie a oblast západní Asie. Pěstovaly se zde již před 3000 lety. Odtud se šířily do celého světa. První doložené zprávy o okurkách v Evropě pochází z 9.století z Francie. Do Nového světa se okurky dostaly ve století šestnáctém. Okurky náleží do skupiny plodové zeleniny. Na trhu se setkáváme s okurkami čerstvými – okurky polní a salátové, a okurkami zpracovanými – kvašenými, nakládanými. Okurky se konzumují v neúplné - zelené zralosti. Plně vyzrálé, se žlutým odstínem, jsou příliš hořké a trpké.

Jako u ostatních druhů plodové zeleniny, je i u okurek největší podíl hmotnosti tvořen vodou. Asi 95% podíl vody, činí okurky energeticky velmi chudou potravinou. Ve 100 g čerstvých či nakládaných okurek se nachází kolem 15 kcal. Hlavní díl kalorií je tvořen sacharidy. Ze 100 g okurek získáme 2,5-3 g sacharidů s nízkým glykemickým indexem. Ostatní makroživiny – bílkoviny a tuky jsou v okurkách zastoupeny v zanedbatelném množství. V okurkách se nachází rozpustná i nerozpustná vláknina. Chceme-li udržet maximální množství vlákniny, je třeba nezbavovat salátové okurky slupky, ve které se nachází největší část nestravitelných sacharidů. Okurky nevynikají nijak vysokým množstvím vitamínů.      Z minerálních látek převažují zásadité prvky. Relativně vysoký obsah draslíku a nízké množství sodíku činí z okurek potravinu s lehce močopudnými účinky. Hodí se tedy při otocích a některých onemocněních ledvin. Díky velmi nízké energetické hodnotě jsou okurky výborné pro jedince s nadváhou a diabetiky. Příznivý poměr minerálních látek je výhodný při hypertenzi, onemocněních srdce a krevního oběhu. Lidová medicína a kosmetika využívá pozitivních účinků okurek také při “vnějším” užití – v podobě pleťových masek.

Okurky patří mezi oblíbené druhy zeleniny. Nejčastěji je konzumujeme v podobě zeleninových obloh         k hlavním jídlům, k pečivu a to v podobě čerstvé nebo nakládané. Okurky přidáváme do míchaných zeleninových, luštěninových salátů. Tradiční okurkový salát s přídavkem octa, soli a cukru je možno chuťově vylepšit malým množstvím sekaného kopru.  V této podobě působí zvláště osvěžujícím dojmem.