Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Pivo

Považujeme jej za národní nápoj, mluvíme o něm jako o tekutém chlebu, poezii s pěnou... Pivo, neúplně vykvašený alkoholický nápoj ze sladu, chmele a vody je starý jako lidstvo samo. Obliba zlatavého moku dnes nezná geografických hranic. Tradičně největší spotřebu nacházíme ve střední a západní Evropě. Na samém vrcholu konzumace piva stojí Česká republika. Za jeden rok spotřebuje každý z nás kolem 160 l, resp. 320 půllitrů.

Jak si klasické české pivo stojí po nutriční stránce? Na jedné straně je pivo chváleno pro přítomnost pozitivně působících mikronutrientů, na druhé straně zatracováno pro obsah alkoholu a nadbytečné energie. Je tedy konzumace piva vhodná? Univerzální pravidlo „všeho s mírou“, platí u piva naprosto výstižně. Malé množství piva je pro organismus v mnoha případech pozitivním obohacením pitného režimu. Ve velkém však dokáže být doslova zhoubou.

Pivo obsahuje koktejl nejrůznějších látek. Nejčastější živinou v pivu jsou sacharidy – cukry pocházející z ječného sladu. Je jich zde hned několik druhů. Díky enzymatickému kvašení se cukry nachází ve svých nejjednodušších podobách. Proto sacharidy obsažené v pivu uvolňují energii velmi rychle. Pivo je „potravina“ s nejvyšším glykemickým indexem. Nejrychlejší cukr – glukóza (hroznový cukr) má GI 100. Hodnota GI maltózy (cukr sladový), tedy piva je ještě vyšší - 110. Nebýt obsahu alkoholu, bylo by pivo suverénně nejrychlejší glykemickou vzpruhou při hlaďáku vznikajícím při dlouhodobých vytrvalostních výkonech. V pivu najdeme malé množství bílkovin s docela vyrovnaným spektrem aminokyselin. Tradičně bývá zdůrazňován obsah vitamínů B v pivu. Béčka v něm určitě jsou, ale samotný alkohol v pivu obsažený mnoho vitamínů řady B v těle znehodnotí. K dispozici máme v jiných potravinách mnohem výhodnější zdroje vitamínů B. Zastoupení minerálních prvků v pivě je velmi výhodné. Nachází se v organických podobách, proto se draslík, hořčík, sodík, chloridy, fosfor dobře zužitkovávají. Pozitivní je obsah antioxidačně působících polyfenolů, které bojují proti škodlivým volným radikálům. Hořké látky podporují trávicí procesy v zažívacím traktu. Malé množství piva po „náročnějším“ jídle je účinným pomocníkem při zažívání. Zajímavá je celková energetická hodnota piva. Mezi různými druhy piv jsou poměrně velké rozdíly. Světlá piva mají obecně méně kalorií než piva tmavá. Silnější piva – s vyšším množstvím alkoholu jsou též energeticky bohatší. Světlé desetistupňové pivo má asi o ¼ méně energie než běžná limonáda. Problém však je, že limonády víc jak půllitr většinou nevypijeme. U piva se takováto dávka dá lehce navýšit hned několikrát.

Sportovci tento „iontový“ nápoj velmi rádi využívají. Jedna třetinka pro dámy, jedno velké pro pány může být přínosným osvěžením po fyzické aktivitě. Při potřebách vyšších sportovních výkonů je však nezbytné držet se skutečných energetických nápojů. Alkohol přijímaný po ukončení pohybové aktivity výrazně zpomaluje regenerační procesy svalové tkáně a celého organismu. Užitím většího množství alkoholu (u piva více než 0,5 l) po náročné sportovní zátěži nabourá doplňování vyčerpaných glykogenových zásob a efekt tréninkem navozené sacharidové superkompenzace se nedostaví. O devastujících účincích vysoké konzumace piva na lidský organismus není třeba se více rozepisovat…