Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Sójové maso

Jako sójové maso označujeme texturovanou sójovou bílkovinu, která se zpracovává do podoby kostek, granulí, nudliček, plátků, řízečků. Sójové maso můžeme koupit také v podobě ochucených polotovarů nebo již jako hotové pokrmy. Základem pro výrobu těchto výrobků je odtučněná sójová mouka.

Výhodou specielní výrobní technologie je, že tyto sójové produkty neobsahují (na rozdíl od sójových bobů) téměř žádné antinutriční látky. Tímto dochází k plnému využití všech obsažených živin. Na rozdíl od "živočišného" masa je maso sójové snadno stravitelné, lze jej použít i jako předtréninkové jídlo. Příprava pokrmů ze sójového masa je rychlá a snadná. Další předností sójového masa je vysoká nutriční hodnota za nízkou nákupní cenu. Texturovaná sójová bílkovina má velmi dlouhou trvanlivost. Výrobky skladované v suchém stavu vydrží, bez jakékoliv ztráty na kvalitě až 12 měsíců. Díky velmi nízkému obsahu tuku nedochází u sójového masa k jeho peroxidaci a žluknutí.

Živinou číslo jedna v sójovém mase jsou bílkoviny. Jedná se v podstatě o bílkovinný koncentrát. Průměrný obsah proteinů v suchém sójovém mase se pohybuje v rozmezí 45 až  55 g na 100 g výrobku. O sójové bílkovině je známo, že obsahuje (na rozdíl od ostatních luštěnin) všechny nepostradatelné aminokyseliny      a můžeme ji tedy označit jako plnohodnotnou. Bílkoviny obsažené v sójovém „mase“ se svojí kvalitou téměř vyrovnají pravému masu z hospodářských zvířat. Sójová bílkovina neobsahuje lepek. Proto jsou sójové boby    a výrobky z nich vhodné pro jedince trpící celiakií.

Proti živočišnému, má maso sójové v mnoha ohledech několik předností. Není v něm ani gram cholesterolu – jedná se o výrobek rostlinného původu. Navíc obsahuje vysoké množství vlákniny     (17 g / 100 g suchého sójového masa), čímž naopak pomáhá hladinu cholesterolu v krvi snižovat. Cholesterol redukující účinek má i samotná sójová bílkovina. Sója a sójové maso jsou tedy velmi vhodné potraviny pro prevenci a léčbu kardiovaskulárních onemocnění. Výhodou je zanedbatelný obsah tuku (sójové maso se vyrábí z odtučněné sójové mouky) – ve 100 g suché hmoty nalezneme max 2 g tuku. Sacharidy tvoří v sójovém mase 20% hmotnosti. Jedná se o polysacharidy s nízkým glykemickým indexem, ze kterých se energie uvolňuje pozvolně. Tímto se sójové boby vyplatí konzumovat diabetikům, lidem s nadváhou, ale též sportovcům, kteří potřebují být zásobeni energií plynule a dlouhodobě po celou dobu trvání fyzického výkonu. Pomalost sojových sacharidů je dále umocněna výše zmíněným množstvím vlákniny. Na rozdíl od sójových bobů, neobsahuje sójové maso těžko stravitelné oligosacharidy způsobující nadýmání. Ani větší porce sójového masa nepřinese negativní pocity střevního diskomfortu.

Z praktického hlediska je důležitá kulinární příprava sójové masa. Nechat kostky, nudličky, granulát nabobtnat pouze v čisté vodě a sníst v tomto stavu není chuťově vůbec zajímavé. Po 1-2 hodinovém nabobtnání je třeba sójové maso lehce povařit (vyplatí se přidat masox, vhodné koření) a po té „spojit“ s podávaným pokrmem. Výborné je sójové maso „na čínu“, do gulášů, polévek, kaší, karbanátků, nákypů, sójového prejtu, zapékané s těstovinami. Sójové maso dobře váže chuť omáček či doprovodných surovin a po té se stává mnohem atraktivnějším. Sójový granulát lze úspěšně použít ve směsi s ovesnými vločkami nebo müsli, kterým přidá chybějící bílkoviny.

Sójové maso můžeme v nejrůznějších úpravách využít téměř v jakémkoliv jídle - slaném i sladkém. Svými příznivými nutričními vlastnostmi zvyšuje biologickou hodnotu stravy a přispívá k prevenci civilizačních onemocnění i podpoře fyzického výkonu a regeneraci po něm.