Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Taurin

Tato sloučenina byla poprvé identifikována v býčí žluči (F. Tiedermann a L. Gmelin, 1827). Podle latinského názvu býk – „taurus“ byla pojmenována jako taurin. Chemicky se jedná o sulfonovou kyselinu (kyselina 2-aminoetansulfonová), nepřesně považovanou za neesenciální aminokyselinu.

V lidském těle se v játrech taurin syntetizuje z aminokyseliny cysteinu. Taurin je obsažen ve žlučových kyselinách, ve kterých působí jako surfaktant (látka snižující povrchové napětí), čímž pomáhá emulgovat tuky a umožňuje jejich trávení v tenkém střevě. Vyšší množství taurinu se rovněž nachází v mozku, buňkách kosterních svalů a srdce. Taurin má v lidském těle celou řadu funkcí. Vedle své emulgační úlohy ve žlučových kyselinách, je nezbytný v procesu vidění (udržuje správnou funkci fotoreceptorů), při přenosu nervových vzruchů, podílí se na stabilizaci buněčných membrán, na regulaci stále koncentrace vápníku v krvi a optimální hydratace pokožky. Uvádí se, že taurin pozitivně ovlivňuje hladiny krevních tuků. Pod jeho vlivem dochází ke snížení zvýšených koncentrací lipoproteinů s nízkou a velmi nízkou hustotou (označováno LDL a VLDL) – rizikových faktorů pro rozvoj aterosklerózy. Dalším pozitivním účinkem taurinu při prevenci kardiovaskulárních onemocnění je pokles hodnot krevního tlaku u hypertoniků. Pro sportovce je taurin mimo jiné zajímavý tím, že zvyšuje sílu kontrakcí srdečního svalu za současného poklesu srdeční frekvence v průběhu submaximálních výkonů. Můžeme se domnívat, že s jeho pomocí pracuje srdce hospodárněji a efektivněji. Některé literární zdroje uvádí, že u sportovců s vyšším množství taurinu v organismu dochází k rychlejšímu zotavení po fyzické zátěži. Efekt podpory regenerační procesů je vysvětlován schopností taurinu zvyšovat účinek inzulínu. Tímto se zlepšuje přenos glukózy, aminokyselin a dalších nutrientů do svalových buněk.

Nejbohatším zdrojem taurinu jsou živočišné potraviny (nejvíce maso a ryby) a obilné klíčky. S taurinem se také setkáváme v nejrůznějších energetických a stimulačních nápojích, sportovních gelech a tyčinkách. Taurin je považován za sloučeninu ovlivňující centrální nervovou soustavu. Podporuje činnost mozku, urychluje přenos nervových vzruchů, zlepšuje koordinaci pohybu, koncentraci, soustředění, pozornost, psychickou odolnost, snižuje úzkost, zvyšuje toleranci ke stresu. V energetických nápojích je taurin kombinován s kofeinem, jejichž účinek se navzájem potencuje.

Pro stimulaci duševní i fyzické činnosti, pro podporu regeneračních procesů, se doporučuje celkový denní příjem 1 000 až 2 000 mg taurinu. Užíváte-li taurin ve spojitosti s pohybovou aktivitou, optimální je přijmout 500 až 1 500 mg taurinu 20-40 minut před započetím tréninku (obsah taurinu v jedné kapsli bývá 500 až 1000 mg). Pro srovnání - přísun taurinu konzumací běžných potravin u průměrného jedince se pohybuje mezi 50 až 400 mg. Při překročení denního příjmu 5 000 mg taurinu se mohou objevit nežádoucí účinky – průjem, útlum CNS, poruchy krátkodobé paměti.