Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka, Doplňky stravy
image for Vitamín E

Objev vitamínu E spadá do období počátku 20. let 20. století. Pojmenován byl jako tokoferol. Tento název si vysloužil díky svým pozitivním účinkům na reprodukci zvířat (řecké „tokos“ znamená porod a „phero“ porodit). V potravinách se nachází 8 forem vitamínu E: alfa-, beta-, gama-, delta- tokoferol a alfa-, beta-, gama- a delta- tokotrienol. Nejčastější formou je alfa-  a delta tokoferol, přičemž biologicky nejaktivnější ze všech je alfa tokoferol. Tokoferoly a tokotrienoly patří do skupiny v tucích rozpustných vitamínů. K tomu, aby se mohl vit E vstřebat a v lidském těle zužitkovat je třeba přítomnosti tuků.

Z pohledu výživy člověka nejdůležitější vlastností vit E jsou jeho antioxidační schopnosti. Zásadní úlohou vit E je ochrana membránových lipidů před peroxidativním poškozením. V buněčných membránách se nachází značné množství tuků s nenasycenými mastnými kyselinami, které jsou náchylné k oxidaci kyslíkem. Poškozené nenasycené mastné kyseliny volnými radikály ztrácí původní vlastnosti a následně dochází k poruchám integrity a funkce buněčných membrán. Vit E rovněž brání oxidaci LDL, snižuje srážení krevních destiček a vytváření trombů. Vitamín E zneefektivňuje syntézu cholesterolu v organismu, čímž redukuje jeho koncentrace v krevní plazmě. Suplementace vit E také snižuje hladiny krevních lipidů (triglyceridů). Díky těmto účinkům považujeme vit E za významného ochránce proti rozvoji aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění. Svými antioxidačními schopnostmi  zpomaluje vývoj komplikací při diabetu (poškození velkých a malých cév, nervů). Pro pacienty s cukrovkou a jedince s poruchami glukózové tolerance je vit E rovněž přínosný z důvodů zvýšení inzulínové senzitivity buněk. Vitamín E zlepšuje transportní schopnosti buněčných membrán pro přenos glukózy – zvyšuje na inzulínu závislé vychytávání glukózy buňkami. Vitamín E bojuje proti škodlivému účinku volných radikálů také u oční čočky, čímž snižuje riziko vzniku šedého zákalu. Vysoká koncentrace tuků v mozku, míšních a periferních nervech činí celý nervový systém velmi náchylný k poruchám funkcí při oxidačním stresu. Nedostatečný příjem tokoferolu může přispívat ke vzniku Alzheimerovy choroby, Parkinsonovy choroby, zánětů nervů, poškození obličejových nervů. Antioxidační účinek vitamínu E je důležitý také při ochraně kůže před negativním působením UV záření.

Potřeba příjmu vitamínu E u člověka se liší na základě věku, pohlaví, fyzické aktivity a složení jídelníčku. Čím vyšší je konzumace tuků, tím více vit E je třeba k ochraně přijímaných nenasycených mastných kyselin. Naštěstí je to přírodou nastaveno tak, že potraviny bohaté na polynenasycené mastné kyseliny, jsou zároveň dobrým zdrojem tokoferolů a tokotrienolů. Výraznější potřeba vit E je třeba při ochraně organismu před škodlivým účinkem smažených   a pečených pokrmů. Vysoké množství volných kyslíkových radikálů vzniká při kouření – kuřáci potřebují vyšší dávky vit E. Doporučená denní dávky pro dospělé ženy a muže je 15 mg α-tokoferolu. Těhotné a především kojící ženy mají požadavky vyšší – 19 mg. U dětí je doporučován příjem 6-11mg α-tokoferolu. Vyšší množství vit E je výhodné u pacientů s diabetem a kardiovaskulárními onemocněními. Intenzivní fyzická aktivita je vždy spojena s výraznější produkcí reaktivních forem kyslíku. Proto jsou požadavky těla sportovců na příjem vitamínu E také lehce zvýšené.  

Deficit vitamínu E v naší populaci je vzácný. Možnou příčinou jeho nedostatečného příjmu jsou některá onemocnění trávicího traktu (poruchy vstřebávání tuků, chronická pankreatitida, cystická fibróza, celiakie, snížená funkce jater, nižší produkce žluče). Vstřebávání Vit E také negativně ovlivňuje alkohol. Následkem chronicky nízkého přísunu vit E mohou být poruchy membránových funkcí, kratší doba života červených krvinek, vznik nervových a svalových poruch, bolesti svalů a svalová slabost, nižší výkonnost imunitního systému. Obecně je toxicita vitamínu E nízká. Při běžných stravovacích zvyklostech nadměrný příjem vit E nehrozí. Při velmi vysokém dávkování vit E (nad 3000 mg/den) formou potravinových doplňků, se může objevit únava, nevolnost, nauzea, průjem. Nadměrný příjem vit E je nebezpečný u pacientů užívajících antikoagulancia. V takových případech hrozí významné nebezpečí krvácení.

Mezi nejbohatší zdroje tokoferolů a tokotrienolů patří olejnatá semena (mák, slunečnice, sezam, lněné semínko, arašídy, sója), ořechy, rostlinné oleje, margaríny, máslo, obilné klíčky, avokádo, celozrnné pečivo, luštěniny, listová zelenina, játra, žloutek, mléko, vnitřnosti, maso. Vitamín E je citlivý k účinkům vysokých teplot a působení kyslíku. Rostlinná semena a ořechy je třeba uchovávat v suchém, tmavém prostředí, konzumovat je před vypršením data minimální spotřeby. Nadměrný záhřev (při teplotách nad 170°C) potravin snižuje biologickou účinnost vitamínu E.