Články zaměřené na výživu sportovců nejrůznějších sportovních odvětví – plánování jídelníčku před, při, po fyzickém výkonu, příprava na závody, regenerace.

Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - závodní období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »

 

Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Doplňky stravy pro cyklisty - přípravné období

Nikdo nepochybuje o tom, že výživa patří mezi základní faktory ovlivňující kvalitu sportovního výkonu. Rozhodujícím prostředkem pro dosažení optimálního nutričního stavu je konzumace vhodně upravených základních potravin. Jídlo ve své „přirozené“ podobě by mělo tělu přinášet drtivou většinu nezbytných živin. V cyklistice a podobně i u jiných sportovních disciplín však nastávají situace, kdy příjem běžných potravin nelze realizovat, ale přesto je potřebné zajistit dodávku energie a mikronutrientů. Typicky se jedná o občerstvení při pohybové aktivitě, poslední výživu před výkonem a první výživu po jeho ukončení. Tento problém nám pomáhají řešit doplňky stravy.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část III.

image for Jak podpořit spalování tuků část III.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Jak podpořit spalování tuků část II.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu  |  Fyzická aktivita a trénink
image for Jak podpořit spalování tuků část I.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Jak nepřibrat v zimě

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Jak nepřibrat v zimě

A je to opět tedy. Bláto, louže, náledí, sněhové jazyky, poryvy větru, teplota vzduchu kolem nuly či spíše pod ní. Zimní počasí a krátké dny „outdoor“ aktivitám opravdu příliš nepřejí. Například velká část hobby cyklistů své kolo v polovině listopadu uklidí do sklepa a dennímu světlu jej opětovně vystaví až s příchodem teplých jarních dnů. Nenajdou-li si v tomto období náhradní pohybovou aktivitu, velmi snadno se při nezměněném jídelníčku naruší rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Přičtěte si k tomu Vánoce a Silvestr - kaloricky nejbohatší svátky v roce a výsledek energetické rovnice je zřejmý. Kdo si nepohlídá svůj jídelníček, nepřizpůsobí jej sníženým energetickým potřebám, při první jarní vyjížďce obvykle zjistí, že kalhoty a tričko, které nosil celou loňskou sezónu se poněkud „srazili“. Navíc všechny kopce v okolí jsou nyní mnohem strmější a podstatně delší než tomu bylo před pár měsíci…

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část II.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část I.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživa žen část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část II.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »

 

Výživa žen část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část I.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »

 

K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

image for K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

Přes všechny nepřesnosti a vlivy ostatních faktorů je znalost glykemických indexů, resp. glykemických náloží potravin potřebná. Tyto informace se hodí redukujícím jedincům, diabetikům, pacientům se srdečně cévními onemocněními a také sportovcům. S hodnotou GI a GN do jisté míry velmi souvisí potřeba inzulínu.

čtěte více »

 

K čemu je dobrý glykemický index potravin části I.

image for K čemu je dobrý glykemický index potravin části I.

Naše vědomosti o lidské výživě a metabolismu se neustále rozšiřují. Z nutričního hlediska nás na potravinách nejvíce zajímá energetická hodnota, množství živin, vitamínů, minerálních látek, stopových prvků, cholesterolu… V posledních 10 letech také využíváme dalšího ukazatele – glykemického indexu.

čtěte více »

 

Domácí iontový nápoj část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Domácí iontový nápoj část II.

Jak je to s dodávkou energie a tekutin po ukončení zátěže? Tento okamžik je z pohledu regenerace organismu a doplnění vyčerpaných glykogenových zásob velmi důležitý. Čím dříve zahájíte restauraci svalového glykogenu, tím lépe.

čtěte více »

 

Domácí iontový nápoj část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Domácí iontový nápoj část I.

O nutnosti příjmu tekutin, energie a elektrolytů v průběhu delšího fyzického výkonu není pochyb. K těmto účelům nám trh nabízí řadu přípravků, které můžeme využívat v rámci závodů, tréninků, ale také při nenáročných sportovních aktivitách. Energetický (iontový) nápoj lze snadno připravit rozpuštěním prášku ve vodě nebo naředěním tekutého koncentrátu. Objem a koncentraci výsledného nápoje jednoduše ovlivníme množstvím použitého koncentrátu a vody. Cena jednoho litru správně naředěného nápoje vyjde spotřebitele v průměru na 10 až 20 Kč. Pokud se vám nechce platit za komerční energetické nápoje, můžete si v běžných domácích podmínkách připravit svůj vlastní „ionťák“, který vás může vyjít finančně o dost levněji. 

čtěte více »

 

Doplňky stravy u vytrvalců - část V.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část V.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

čtěte více »

 

Doplňky stravy u vytrvalců - část IV.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část IV.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.



čtěte více »

 

Doplňky stravy u vytrvalců - část III.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část III.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

čtěte více »

 

Doplňky stravy u vytrvalců - část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část II.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

čtěte více »

 

Doplňky stravy u vytrvalců - část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Doplňky stravy u vytrvalců - část I.

Po celém světě zažívá trh s doplňky velký růst. Potravinové doplňky používají sportovci, jedinci redukující nadváhu, nemocní i zdraví lidé, všichni, kdo potřebují zkvalitnit svoji základní výživu. Pravdou je, že dnešní potraviny produkované potravinářským průmyslem jsou poměrně často deficitní na řadu nutrientů. Výrobci potravinových doplňků vyzdvihují význam té které sloučeniny a zdůrazňují její nepostradatelný význam pro člověka.

čtěte více »

 

Glutamin

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Nárůst svalové hmoty  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Glutamin

Glutamin je nejčastější aminokyselinou v krevní plazmě a kosterních svalech. Ve svalových buňkách tvoří více než ½ všech volných AK. Glutamin náleží mezi neesenciální aminokyseliny. Znamená to, že naše tělo si jej dokáže v dostatečném množství vytvářet samo a není závislé na jeho přívodu stravou.

čtěte více »