Články z této rubriky přináší základních informace z oblasti lidské výživy. Dočtete se o jednotlivých živinách, mikronutrientech, vodě, o zásadách racionálního jídelníčku, o výživě seniorů, o fyziologii trávení, měření složení těla.

Studentská asociace nutričních terapeutů

Bc. Eva Hvorecká  |  Základy výživy člověka  |  Pro odborníky
image for Studentská asociace nutričních terapeutů

Po neskutečných peripetiích se nám to podařilo - společně s kolegy jsme založili Studentskou asociaci nutričních terapeutů (SANT)! Zajímá vás, jaké jsou naše vize a cíle a co nás k tomu motivovalo? Tak si ve zkratce můžete přečíst o tom, jak vznik SANT souvisí se studiem a samotnou profesí nutričního terapeuta a nutričního specialisty.

čtěte více »

 

Uzeniny a riziko karcinomu - jak je to ve skutečnosti?

image for Uzeniny a riziko karcinomu - jak je to ve skutečnosti?

Přibližně před týdnem proletěla internetem zpráva, že WHO (Světová zdravotnická organizace) zařadila zpracované a červené maso do skupiny s plutoniem z hlediska rizika vzniku rakoviny. Popravdě tyto články nemám moc ráda, jsou napsané příliš populisticky a zbytečně děsí lidi. Uveďme si to tedy na pravou míru.

čtěte více »

 

I školní jídelny potřebují pomoc…

Bc. Eva Hvorecká  |  Základy výživy člověka
image for I školní jídelny potřebují pomoc…

S novelou vyhlášky o školním stravování přišla i nová pravidla pro školní jídelny týkající se dietního stravování. V praxi se nejčastěji jedná o bezlepkové a šetřící diety.

čtěte více »

 

Prebiotika

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Prebiotika

Jako prebiotika označujeme nestravitelné složky stravy, které představující důležitý substrát pro růst a aktivitu střevní mikroflóry – především bifidobakterie a laktobacily. Mezi prebiotika patří některé oligosacharidy – fruktooligosacharidy, inulin, galaktooligosacharidy. K sacharidům s prebiotickými účinky bývají zahrnovány také xylooligosacharidy a laktulóza.

čtěte více »

 

Iniciativa „Vím, co jím“ získala dalšího partnera

Miroslava Jůnová  |  Základy výživy člověka
image for Iniciativa „Vím, co jím“ získala dalšího partnera

Inspekční a certifikační společnost Bureau Veritas se rozhodla podpořit iniciativu „Vím, co jím“ a stala se jejím partnerem. Zvyšuje se tak snaha ČR o zdravé a vyvážené stravování.

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část III.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část III.

Jednoznačně nejdokonalejší „náhražkou“ za maso jsou ostatní živočišné potraviny – vejce a mléčné výrobky. Dostatek všech esenciálních aminokyselin má též sója a výrobky z ní.Na trhu se vyskytují tzv. rostlinná masa. Jsou to většinou výrobky, které se vizuálně snaží podobat skutečnému masu. Nutričně jsou však odlišného složení. Je to proto, že surovinami pro jejich výrobu jsou nejčastěji luštěniny a obilniny. Známy jsou pod obchodními názvy Seitan, Klaso, Tempeh, Robi a jiné. Jejich výhodu je, že neobsahují nasycené mastné kyseliny, cholesterol, dusitany, velké množství soli. Při jejich výrobě a finální tepelné úpravě nevznikají (oproti klasickým masným výrobkům) zdraví škodlivé sloučeniny. Rostlinná masa je dobré do jídelníčku zařazovat. Díky svému původu, však sami o sobě (bez současné konzumace mléčných výrobků a vajec), nezabezpečí fyzicky aktivnímu člověku dostatečnou dodávku biologicky hodnotných bílkovin a dalších látek nacházejících se v živočišných potravinách.

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část II.

Pokud člověk netrpí na některá specifická onemocnění, nemá etické či jiné zábrany, lze obecně doporučit konzumovat maso v nízkotučných variantách a malých porcích 4-5x za týden. Do tohoto doporučení počítáme i ryby a rybí výrobky, které by se v našem jídelníčku měly objevit alespoň 1-2x za týden.

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část I.

Pro zachování plného zdraví, pro podporu fyzické a psychické výkonnosti je nezbytné poskytnout tělu všechny nepostradatelné živiny. Velkou výhodnou člověka je, že dokáže přijímat potřebné látky z nejrůznějších zdrojů. Umíme zužitkovávat potraviny jak rostlinného, tak živočišného původu. Pro zabezpečení optimálního nutričního stavu nejsme odkázání jen na určitý omezený okruh potravin, jako je tomu u jiných živočišných druhů. Tato schopnost zřejmě umožnila našim předkům přežít v dávných časech všechna nepříznivá období klimatických zvratů, přírodních katastrof, válek a hladomorů.

čtěte více »

 

Omega 3 mastné kyseliny

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Omega 3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležitým nutrientem v lidské výživě. V našem organismu zastávají celou řadu funkcí. Přináší také významnou ochranu před vznikem mnohých metabolických onemocnění.

čtěte více »

 

Džemy a marmelády

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Džemy a marmelády

Mezi tradiční způsoby zpracování ovoce patří výroba džemů a marmelád. Čerstvé vyzrálé ovoce se lisováním, vařením, zahuštěním pektinem a cukrem přivede do rosolovité konzistence.

čtěte více »

 

Vitamín E

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vitamín E

Objev vitamínu E spadá do období počátku 20. let 20. století. Pojmenován byl jako tokoferol. Tento název si vysloužil díky svým pozitivním účinkům na reprodukci zvířat (řecké „tokos“ znamená porod a „phero“ porodit). V potravinách se nachází 8 forem vitamínu E: alfa-, beta-, gama-, delta- tokoferol a alfa-, beta-, gama- a delta- tokotrienol. Nejčastější formou je alfa-  a delta tokoferol, přičemž biologicky nejaktivnější ze všech je alfa tokoferol. Tokoferoly a tokotrienoly patří do skupiny v tucích rozpustných vitamínů. K tomu, aby se mohl vit E vstřebat a v lidském těle zužitkovat je třeba přítomnosti tuků.

čtěte více »

 

Vápník

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vápník

Vápník je nejhojněji zastoupenou minerální látkou v lidském organismu. Tvoří 1,5-2 % tělesné hmotnosti dospělého člověka, což v absolutních hodinách představuje 800-1400 g vápníku.  99 % veškerého vápníku je uloženo v kostech a zubech, zbývající 1 % se nachází v ostatních buňkách a v krevním oběhu.

čtěte více »

 

Krevní skupiny a strava část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Krevní skupiny a strava část II.

Na to, jak bychom se měli nejlépe stravovat, které potraviny našemu tělu nejvíce svědčí a kterým bychom se měli naopak vyhýbat, panují rozdílné názory. Existuje mnoho výživových směrů, které zaručují „ten nejoptimálnější“ stravovací přístup.

čtěte více »

 

Krevní skupiny a strava část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Krevní skupiny a strava část I.

Na to, jak bychom se měli nejlépe stravovat, které potraviny našemu tělu nejvíce svědčí a kterým bychom se měli naopak vyhýbat, panují rozdílné názory. Existuje mnoho výživových směrů, které zaručují „ten nejoptimálnější“ stravovací přístup.

čtěte více »

 

Probiotika

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Potraviny  |  Doplňky stravy
image for Probiotika

Trávicí trakt člověka je osídlen miliardami živých mikroorganismů. Velká skupina z nich působí na organismus pozitivně, u jiných zaznamenáváme účinky negativní. Bakteriální mikroflóra se v průběhu našeho života neustále vyvíjí na základě aktuálního zdravotního stavu, případné medikamentózní léčby, jídelníčku, fyzické zátěže i vlivu psychických faktorů. V určitých situacích pak mohou ve střevech převažovat mikroorganismy patogenní a způsobovat řadu lehkých i těžších zdravotních obtíží. Složení střevní mikroflóry je možné upravit pomocí probiotik, které upravují fyziologickou rovnováhu v zastoupení jednotlivých bakteriálních kmenů.

čtěte více »

 

Jak podpořit spalování tuků část III.

image for Jak podpořit spalování tuků část III.

Štíhlá, zdravě vypadající postava je přáním téměř každého člověka. Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

čtěte více »

 

Zimní jídelníček

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Zimní jídelníček

Měli bychom se v zimě stravovat jinak než v létě? Dnes se náš jídelníček liší sezónně daleko méně než v minulosti. V dřívějších dobách měli lidé přístup pouze k potravinám získaných v aktuálním čase z místních zdrojů. Protože nebyli možnosti účinných konzervačních prostředků a chladících zařízení, letní a zimní stravování bývalo významně odlišné.

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část II.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživou k podpoře imunity část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživou k podpoře imunity část I.

Naše tělo je každodenně napadáno celou řadou virů, baktérií, plísní a dalších mikroorganismů. Jako ochranu proti jejich působení využívá bariéry kůže, sliznice, kyselého žaludečního obsahu a nepropustnosti střevní stěny. Proti invazi nepřátelských biologických činitelů specificky působí imunitní systém.

čtěte více »

 

Výživa žen část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část II.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »