Články z této rubriky přináší základních informace z oblasti lidské výživy. Dočtete se o jednotlivých živinách, mikronutrientech, vodě, o zásadách racionálního jídelníčku, o výživě seniorů, o fyziologii trávení, měření složení těla.

Výživa žen část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Výživa žen část I.

Měly by se ženy stravovat jinak než muži? Má ženský organizmus jiné požadavky na výživu než mužský? Ve kterých oblastech se obě pohlaví mezi sebou výrazněji liší? V následujícím textu uvedeme obecné zásady stravování žen a přihlédneme ke specifikům výživy sportovkyň. 

čtěte více »

 

K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

image for K čemu je dobrý glykemický index potravin části II.

Přes všechny nepřesnosti a vlivy ostatních faktorů je znalost glykemických indexů, resp. glykemických náloží potravin potřebná. Tyto informace se hodí redukujícím jedincům, diabetikům, pacientům se srdečně cévními onemocněními a také sportovcům. S hodnotou GI a GN do jisté míry velmi souvisí potřeba inzulínu.

čtěte více »

 

K čemu je dobrý glykemický index potravin části I.

image for K čemu je dobrý glykemický index potravin části I.

Naše vědomosti o lidské výživě a metabolismu se neustále rozšiřují. Z nutričního hlediska nás na potravinách nejvíce zajímá energetická hodnota, množství živin, vitamínů, minerálních látek, stopových prvků, cholesterolu… V posledních 10 letech také využíváme dalšího ukazatele – glykemického indexu.

čtěte více »

 

Vitamin C

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vitamin C

Vitamín C je zřejmě nejznámějším a také nejužívanějším vitamínem. Poprvé byl chemicky identifikován v roce 1928. Pojmenován byl na základě své schopnosti předcházet kurdějím (skorbutu) – jako kyselina askorbová.

čtěte více »

 

Vitamíny řady B

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vitamíny řady B

Mezi vitamíny B počítáme osm, ve vodě rozpustných vitamínů. Následující tabulka přináší přehled vitamínů skupiny B s doporučeným denním příjmem pro dospělého člověka.

čtěte více »

 

Vláknina

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Redukce hmotnosti
image for Vláknina

Jako vlákninu potravy označujeme nestravitelné složky stěn rostlinných buněk. Nestravitelnost vlákniny pramení ze specifických vazeb mezi jednotlivými molekulami glukózy, které nepodléhají štěpení enzymů lidského trávicího ústrojí. Energetický zisk z vlákniny je tedy pro člověka téměř nulový.

čtěte více »

 

Vitamín C

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Vitamín C

Vitamín C je zřejmě nejznámějším a také nejužívanějším vitamínem. Poprvé byl chemicky identifikován v roce 1928. Pojmenován byl na základě své schopnosti předcházet kurdějím (skorbutu) – jako kyselina askorbová.

čtěte více »

 

Hořčík

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Doplňky stravy
image for Hořčík

Hořčík (lat. Magnesium – Mg) je významným biogenním prvkem v lidském organismu. V absolutním množství se v našem těle nachází 25 až 30 g hořčíku. Nejvíce je ho obsaženo v kostech a ve svalech. Hořčík je nezbytný pro aktivitu 300 enzymů. Zásadní je jeho úloha při enzymatických reakcích tvorby ATP – energie. 

čtěte více »

 

Znáte svůj klidový energetický výdej?

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Znáte svůj klidový energetický výdej?

K čemu je dobré ho znát? Klidový energetický výdej (KEV) je faktor, který má největší vliv na to, kolik za celý den spálíte kalorií. Čím úsporněji váš „motor“ pracuje, tím méně kalorií spotřebujete. Je-li vašim cílem snížit nadbytečné tukové zásoby v těle, dělejte všechno pro to, aby byla vaše klidová spotřeba co nejvyšší. Většině redukujícím jedincům se však při snižování nadbytečných tukových zásob úspěšně „podaří“ pravý opak – vlivem nevhodného stravovacího a pohybového režimu dojde k poklesu hodnoty bazálního metabolismu.

čtěte více »

 

Sacharidy – základní informace a rozdělení

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Sacharidy – základní informace a rozdělení

Sacharidy, cukry, škroby, karbohydráty, uhlohydráty, glycidy, uhlovodany…, pod těmito všemi názvy najdeme základní živinu, jež tvoří (většinou) největší část našeho jídelníčku. Se sacharidy se potkáváme v pečivu, cereálních výrobcích, přílohách, ovoci, sladkostech, medu, cukru, limonádách…

čtěte více »

 

Analýza složení těla

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Analýza složení těla

Lidský organismus je složen z vody, tuku, bílkovin, cukrů a minerálních látek. Množství jednotlivých „stavebních kamenů“ je u každého z nás jiné. Od sebe se lišíme nejen absolutním množstvím svalů, tuku, kostí, ale i vzájemnými poměry mezi jednotlivými tkáněmi. Pro rychlé posouzení postavy člověka používáme jednoduché hmotnostně-výškové ukazatele. Říká se, že dospělý muž by měl vážit tolik, kolik měří bez 100. Při výšce 180 cm je dobré se vejít do hmotnosti 80 kg. U žen se udává jako optimum tělesná výška mínus 110. Žena vysoká 170 cm by optimálně mohla mít kolem 60 kg.

čtěte více »

 

Jak poskládat stravu v průběhu dne

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Redukce hmotnosti
image for Jak poskládat stravu v průběhu dne

Pro podporu fyzické výkonnosti, při redukci nadváhy i udržení setrvalého hmotnostního stavu je třeba dodržovat pravidelný stravovací režim. Vytvořte si svůj individuální plán, kdy a co budete jíst. První zásada, ze které budete vycházet, je rozložení příjmu energie a jednotlivých živin do více menších dávek.

čtěte více »

 

Jaká je vaše ideální váha?

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Redukce hmotnosti
image for Jaká je vaše ideální váha?

Odpovědět na tuto otázku je i není jednoduché. Existují obecné formulky, podle kterých se dá vypočítat ideální hmotnost jedince. Například známý Brockův index říká, že bychom měli v dospělosti vážit tolik, kolik měříme mínus 100. Ženy by si měly od tohoto výsledku odečíst asi 10%, muži mohou naopak 10% přičíst.

čtěte více »