Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Zelený čaj

Jako čaj označujeme nápoj připravený z lístků čajovníku (Camellia sinensis) spařených horkou vodou. Díky rozdílnému procesu zpracování čajových lístků získáváme několik typů čajů – čaj bílý, žlutý, zelený, oolong, černý a pu-erh. Pravlastí čajovníku je oblast jihovýchodní Asie. Konzumace čaje v Číně je stará více než 4000 let.

Zaměřme nyní pozornost na čaj zelený. Nejvíce zeleného čaje se spotřebovává v tradiční oblasti východní Asie. Díky svým pozitivním zdravotním účinkům zaznamenal zelený čaj značný vzrůst popularity také v Evropě a Severní Americe. Technologie zpracování čajů se liší. Zelený čaj se při svém zpracovávání nenechá povadnout   a při jeho zrání neprobíhají oxidační reakce – udržuje si tím přirozenou zelenou barvu.

V nápoji připraveném ze zeleného čaje nacházíme mnoho, pro lidské zdraví příznivých sloučenin. Mezi nejvýznamnější patří katechiny (třísloviny), jež vykazují značné antioxidační účinky. Tímto se zelený čaj považuje za účinného bojovníka proti působení volných radikálů, které se spolupodílí na vzniku nádorových onemocnění, rozvoji aterosklerózy a následných kardiovaskulárních onemocnění. Svými účinky podporují reaktivní formy kyslíku rovněž rozvoj dlouhodobých cévních komplikací diabetu a celkově urychlují stárnutí organismu. Taniny obsažené v zeleném čaji redukují psychický a fyzický stres, zvyšují imunitní reakce organismu. Významnou sloučeninou v čaji je kofein. Tvoří asi 3% suché hmoty čajových lístků. Z jednoho šálku čaje získáme asi 30 až 70 mg kofeinu (záleží na typu, značce a způsobu přípravy). Kofein se z čaje uvolňuje pomaleji než z kávy (je vázán na třísloviny) a tím působí déle, nedráždí tolik žaludeční sliznici. Uvádí se, že čaj působí stimulačně především na nervou činnost. Na rozdíl od kávy neaktivuje tolik výrazně kardiovaskulární systém. Jeho konzumace je tedy zvláště vhodná při mentální činnosti - usnadňuje učení, podporuje koncentraci, snižuje únavu, zlepšuje reflexy a navozuje duševní pohodu. Pokud si však čaje dopřáváte ve vysokých dávkách, po dlouhou dobu, může způsobit nespavost, vyvolat pocity úzkosti či bolesti hlavy. Zelený čaj obsahuje též malé množství alkaloidu teobrominu a teofilinu, který je silnějším stimulantem než kofein. Velmi přínosnými sloučeninami v zeleném čaji jsou polyfenoly. Nejvýznamnějším zástupcem je epigalokatechin galát (EGCG), kterému se připisují silné antikarcinogenní účinky. Zelený čaj dále obsahuje vitamíny – nejvíce karotenoidy, vit C, vit E, minerální látky a stopové prvky - hořčík, zinek, fluor, chróm, selen, mangan a řadu fytochemikálií.

Díky obsahu výše zmíněných látek pomáhá zelený čaj přecházet i podporovat terapii mnoha onemocnění. Významný je jeho pozitivní vliv u srdečně cévních chorob, vysokého krevního tlaku, zvýšených hladin krevních tuků a cholesterolu (úspěšně chrání částice LDL před oxidací), u nádorových onemocnění i zubního kazu. Látky obsažené v zeleném čaji zpomalují degeneraci nervových buněk – zelený čaj lze považovat za ochranný prostředek před rozvojem Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Pití zeleného čaje pozitivně ovlivňuje stav látkové výměny. Extrakt ze zeleného čaje bývá častou součástí doplňků stravy určených pro redukci nadváhy. Uvádí se, že podporuje oxidaci tuků, zvyšuje citlivost tkání k inzulínu a zlepšuje glukózou toleranci. Tímto se stává přínosným pro osoby s nadváhou a diabetiky. Zelený čaj vykazuje antimikrobiální účinky, působí jako výborný termoregulátor – při vysokých teplotách ochlazuje, v chladu zahřívá. Dobře patrná je jeho močopudnost.

Chuťový prožitek a optimální zužitkování všech obsažených látek je ovlivněn způsobem přípravy čaje. Voda, kterou zaléváme zelený čaj by měla dosahovat 80 až 85ºC. Příliš vysoká teplota způsobí hořkou chuť čaje. Kvalitní čaje se máčejí při nižší teplotě kratší dobu - do 1 minuty, méně kvalitní při vyšší teplotě až 3 minuty. Čaj lze zalít i vícekrát. Koncentrace obsažených látek však při opakovaném louhování klesají.