Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka
image for Znáte svůj klidový energetický výdej?

K čemu je dobré ho znát? Klidový energetický výdej (KEV) je faktor, který má největší vliv na to, kolik za celý den spálíte kalorií. Čím úsporněji váš „motor“ pracuje, tím méně kalorií spotřebujete. Je-li vašim cílem snížit nadbytečné tukové zásoby v těle, dělejte všechno pro to, aby byla vaše klidová spotřeba co nejvyšší. Většině redukujícím jedincům se však při snižování nadbytečných tukových zásob úspěšně „podaří“ pravý opak – vlivem nevhodného stravovacího a pohybového režimu dojde k poklesu hodnoty bazálního metabolismu.

Důvodem je většinou příliš rychlý pokles tělesné hmotnosti a výrazné omezení příjmu kalorií. Tělo se nerado zbavuje vlastních zásobních zdrojů energie (tělesného tuku) a brání se snížím klidového energetického výdeje. S pomalejším metabolismem má lepší šanci více nehubnout a v příznivých podmínkách pozitivní energetické bilance naopak znovu nabrat to, co ztratilo během dietování. Po nevhodných redukčních procesech se situace jenom a jenom zhoršuje – viz článek Příklad jo-jo efektu. Máme ale šanci, pokud na to jdeme správně, udržet i při redukčním postupu stále vysoký metabolický obrat. Návod k tomu najdete v článku Naučte tělo spalovat tuky.

Hodnota klidového energetického výdeje je pro vás odrazovým krokem pro zjištění celkového energetického výdeje a následné určení doporučeného energetického příjmu. Abyste přesně věděli, kolik a čeho máte optimálně za celý den sníst (s cílem změny složení těla), znalost hodnoty vašeho klidového energetické výdeje je klíčová. Pro výpočet KEV, resp. bazálního metabolismu (BM) lze využít řady jednoduchý i složitých rovnic. Nutné je do vzorce zadat váš věk, pohlaví, tělesnou výšku, hmotnost, popř. povrch těla a vyjde vám orientační hodnota rychlosti látkové výměny. Problém je, že tato hodnota se může docela hodně odlišovat od skutečnosti. Rovnice vůbec nekalkulují s celou řadou dalších, velmi důležitých faktorů. Na prvním místě je třeba zmínit genetiku – dědičné nastavení rychlosti a „kvality“ látkové výměny vašeho těla. Úroveň KEV je dále ovlivňována aktuálním zdravotním stavem, případným účinkem léků, koncentrací některých hormonů v krvi, aktuálním jídelníčkem, pohybovou a stresovou zátěží, historií vývoje hmotnosti v průběhu života, historií absolvovaných redukčních režimů… Samozřejmě toto vše se nedá do jedné rovnice zanést. Chcete-li opravdu přesně zjistit svůj KEV či BM, musíte se objednat na specializované pracoviště nejbližší fakultní nemocnice, kde vám provedou tzv. nepřímou kalorimetrii. Na základě množství spotřebovaného kyslíku a vyloučeného oxidu uhličitého – stanovení respiračního koeficientu a určení množství katabolizovaných tělesných bílkovin lze poměrně přesně vypočítat rychlost vašeho bazálního metabolismu. Ještě přesnější je přímá kalorimetrie. Při ní se vyšetřovaná osoba zavře do speciální komory (kalorimetru), ve které cirkuluje voda. Ta je ohřívána teplem, které vyzařuje tělo zkoumané osoby. Na základě rozdílu teploty vody a vlhkosti vzduchu před vstupem a po výstupu z kalorimetru lze stanovit vytvořené teplo a následně určit množství spálené energie uvnitř organismu. Uf… Tudy cesta asi nevede. Nemusíte nikam chodit, na našich webových stránkách si dokážete pohodlně spočítat svoji hodnotu bazálního metabolismu během dvou minut. V sekci Výpočty klikněte na Zjistěte si rychlost svého metabolismu a máte to.

Hodnota klidového energetického výdeje je pro vás odrazovým krokem pro zjištění celkového energetického výdeje a následné určení doporučeného energetického příjmu. Abyste přesně věděli, kolik a čeho máte optimálně za celý den sníst (s cílem změny složení těla), znalost hodnoty vašeho klidového energetické výdeje je klíčová. Pro výpočet KEV, resp. bazálního metabolismu (BM) lze využít řady jednoduchý i složitých rovnic. Nutné je do vzorce zadat váš věk, pohlaví, tělesnou výšku, hmotnost, popř. povrch těla a vyjde vám orientační hodnota rychlosti látkové výměny. Problém je, že tato hodnota se může docela hodně odlišovat od skutečnosti. Rovnice vůbec nekalkulují s celou řadou dalších, velmi důležitých faktorů. Na prvním místě je třeba zmínit genetiku – dědičné nastavení rychlosti a „kvality“ látkové výměny vašeho těla. Úroveň KEV je dále ovlivňována aktuálním zdravotním stavem, případným účinkem léků, koncentrací některých hormonů v krvi, aktuálním jídelníčkem, pohybovou a stresovou zátěží, historií vývoje hmotnosti v průběhu života, historií absolvovaných redukčních režimů… Samozřejmě toto vše se nedá do jedné rovnice zanést. Chcete-li opravdu přesně zjistit svůj KEV či BM, musíte se objednat na specializované pracoviště nejbližší fakultní nemocnice, kde vám provedou tzv. nepřímou kalorimetrii. Na základě množství spotřebovaného kyslíku a vyloučeného oxidu uhličitého – stanovení respiračního koeficientu a určení množství katabolizovaných tělesných bílkovin lze poměrně přesně vypočítat rychlost vašeho bazálního metabolismu. Ještě přesnější je přímá kalorimetrie. Při ní se vyšetřovaná osoba zavře do speciální komory (kalorimetru), ve které cirkuluje voda. Ta je ohřívána teplem, které vyzařuje tělo zkoumané osoby. Na základě rozdílu teploty vody a vlhkosti vzduchu před vstupem a po výstupu z kalorimetru lze stanovit vytvořené teplo a následně určit množství spálené energie uvnitř organismu. Uf… Tudy cesta asi nevede. Nemusíte nikam chodit, na našich webových stránkách si dokážete pohodlně spočítat svoji hodnotu bazálního metabolismu během dvou minut. V sekci Výpočty klikněte na Zjistěte si rychlost svého metabolismu a máte to.